Lutherin löytö toi Kristuksen lähelleni
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Lutherin löytö toi Kristuksen lähelleni

Jouko Kauhanen

Tänä vuonna on kulunut 500 vuotta siitä, kun Martti Luther naulasi teesinsä Wittenbergin kirkon oveen. Hän oli munkkina painiskellut sielunsa pelastuksesta: ”Miten minä voisin löytää armollisen Jumalan?”

Se Lutherin löytö Paavalin kirjeistä, että pelastus ei tapahdu tekojen kautta, on uskomme ydintä: pelastumme ”yksin armosta, yksin Kristuksen tähden, yksin uskon kautta”. Pelastuksemme perustuu yksin Jumalan armoon ja rakkauteen. Vain usko Jeesukseen ja Hänen sovitustyöhönsä voi pelastaa niin minut kuin meidät jokaisen.

Lutherin aloittama uskonpuhdistus vaikuttaa niin minun kuin sinunkin elämään. Samalla, kun hän löysi tuon pelastustien, hän näki myös, että Jeesus oli käskenyt opettaa ihmisiä tuntemaan kirjoitukset ja Hänen opetuksensa. Se on mahdollista vain, kun ihmiset oppivat lukemaan ja kun jokaiselle on Raamattu omalla kielellä, suomeksikin. Luther vaikutti sekä koululaitokseen että kirjapainotoimintaan.

Teesien naulaamisella Luther halusi herättää katolisen kirkon palaamaan takaisin alkukirkon oppiin – Raamattuun, uskomme kivijalkaan. Kun niin ei käynyt, syntyi uusi kirkko – Sanan kirkko.  

Niinpä Luther neuvoo, että jokapäiväinen Raamatun lukeminen on välttämätöntä evästä hengelliselle elämällemme. On tärkeää, että luemme sitä rukoillen. Pyhä Henki avaa meille sanaa. Itse olen kokenut, että yhteinen aamuhetki Raamatun Sanan kanssa antaa voimia koko päiväksi.

Mitä luterilaisuus merkitsee minulle? Lutherin löytö on perusta myös minun uskolleni. Omilla teoillani en voi lisätä pelastumiseeni mitään. Raamattu on uskoni perusta, elämäni ohje. Kaikki syntini ja lankeemukseni saan jättää Kristuksen armotyön alle. Pidän tärkeänä, että niin minä itse kuin kaikki muutkin tutkimme Raamatun sanaa niin, että oppisimme arvioimaan, mikä elämässä on oikein ja tärkeää. Siihen Raamattu antaa meille vastauksia.

Jouko Kauhanen
Siilinjärven seurakuntalainen

24.5.2017




Aloita uusi viestiketju Siirry arkistoon
Aihe / Aloittaja   Viimeisin / Viestejä