Kirkko kutsuu - Pyhän kolminaisuuden päivä
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Kirkko kutsuu - Pyhän kolminaisuuden päivä

Salattu Jumala

Miten kolme voi olla yhtä aikaa yksi? Matemaattisesti tämä ei ehkä voisikaan olla totta, sillä yksi on yksi ja kolme on kolme. Kuitenkin kristillisen uskon mukaan Jumala on yksi, mutta samanaikaisesti hänellä on kolme persoonaa. Hän vaikuttaa maailmassa luojana, lunastajana ja pyhittäjänä.

Kolminaisuusoppi on yksi eniten keskustelluista kirkon opeista. Se on haastanut ihmisiä kautta aikojen pohtimaan Jumalan olemusta ja luonnetta. Jumalan kolminaisuudelle on omistettu oma juhlapäivänsäkin, Pyhän Kolminaisuuden päivä.

Pyhän Kolminaisuuden päivää vietetään viikko helluntaista. Kyseinen pyhä on sinänsä erikoinen, sillä sitä ei juhlita kenenkään Raamatun henkilön tai tapahtuman muistoksi vaan sen aihe on puhtaasti uskonopillinen. Pyhäpäivän sanomassa kiteytyy kirkon opetus Jumalan kolmiyhteisyydestä. Siten kyseinen pyhä on myös uskontunnustuksen päivä.

Kirkollisena juhlana kolminaisuudenpäivä on verrattain nuori. Läntisessä kirkossa määrättiin vuonna 1334 helluntain jälkeistä sunnuntaita vietettäväksi Jumalan kolminaisuuden kunniaksi. Päivän liturginen väri on valkoinen ja alttarikynttilöitä on kuusi, mikä kuvaa Jumalan suuruutta ja ylistämistä sekä päivän juhlavuutta. Jumalan salattu olemus ylittää ihmisen ymmärryksen. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut itsensä meille Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. On siis vain yksi kolmiyhteinen Jumala. Usko ei käsittele hänen olemustaan tiedollisesti eritellen vaan ihmetellen ja kiittäen. Pyhän Kolminaisuuden päivänä meitä kehotetaan hiljentymään tämän Jumalan suuruuden ja mysteerin äärelle. 

”Pyhä, pyhä, pyhä! Kiitoslaulu suuri kaikuu halki taivaan, maan ja merten äärien.

Pyhä, pyhä pyhä, armon vahva muuri, oi Jumalamme kolmiyhteinen! (virsi 134:4)”

 

Sanna Marin