Siilinjärven kirkko

Kristuksen tulemisen kirkko

Kirkko

Haarahongantie 2, 71800 Siilinjärvi

Kirkon kellarissa on wc. Tilaisuuksien aikana inva-wc:nä on käytössä seurakuntatalon diakoniapäädyn wc aivan kirkon vieressä.

Jumalanpalvelukset ja kesäiset keskiviikon musiikkihetket ovat kuultavissa suorana nettiradiostamme https://mixtuur.live/siilinjarven-seurakunta

Siiilinjärven kirkossa vietetään viikoittain jumalanpalveluksia ja perhejuhlia. Kirkossa on istuinpaikat 550 henkilölle. Kirkossa on urkuparvi ja sivuparvi sekä kaksi sisäänkäyntiä.

Kirkon voi vuokrata tapahtumaan ja juhlaan. Lue lisää tilan varaamisesta ja vuokraamisesta.

Tutustu Siilinjärven kirkon kuviin.

Virtuaalinen kirkkokierros Linkki avautuu uudessa välilehdessä– kurkkaa kirkkoon netissä!

Kirkon esittely

Kirkon suunnitteli siilinjärveläinen Peko Väänänen, ja kirkko otettiin käyttöön jouluaaton aattona vuonna 1923. Siilinjärven kirkon ominaispiirteenä ovat sen maalaukset ja värit. Kokonaisuutena kirkon maalaukset kuvaavat ihmisen elämän tapahtumia ja kristillisten suurjuhlien, joulun ja pääsiäisen, raamatunkertomuksia.

Alttarin yläpuolta eli kuoria koristavat jouluaiheiset seinämaalaukset ja kirkon holveja ja seiniä koristemaalaukset. Ne ovat taiteilija Bruno Tuukkasen käsialaa. Hänen suunnitelmiensa mukaan on maalattu myös kirkon lasimaalaukset: alttarin yläpuolen pyöreän ikkunan Jumalan Karitsa (v. 1985) ja länsiseinän kolmen ikkunan Syntiinlankeemus-maalaukset (v. 1996). Alttaritaulun Kristus ristillä on suunnitellut taiteilija Sulo Honkanen, joka maalasi sen yhdessä taiteilija Santeri Salokiven kanssa kirkon 10-vuotisjuhlaan vuonna 1934.

Kirkon esineistöön kuuluvat urut. Siilinjärven kirkon uruissa on 26 äänikertaa ja kaksi sormiota. Urut on valmistanut Urkurakentamo Tuomi vuonna 1980. Urkujen lisäksi kirkon etuosassa voi musisoida pystypianolla. Katso urkujen esittelyvideoLinkki avautuu uudessa välilehdessä (Youtube).

Vuonna 2015 kirkko sai uuden, Helvi Miettisen suunnitteleman alttarin, lukupulpetin ja kastemaljan sekä Hanna Korvelan suunnittelemat kirkkotekstiilit. Kirkon lähetyskynttelikköön voi sytyttää kynttilän ja sen vapaaehtoisella maksulla tukea lähetystyötä maailmalla.

Kirkossa siunattiin käyttöön kastepuu helluntaina 5.6.2022.

Kirkon äänentoisto uusittiin vuonna 2021 ja samalla asennettiin striimauskamerat. Jumalanpalvelukset ja hartaudet ovat kuultavissa seurakunnan omassa nettiradiossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kirkon vieressä on sankarihautausmaa.

Kirkon ja seurakuntatalon yhteinen parkkipaikka on Haarahongantien toisella puolella. Pysäköinti on maksuton.

Tiedustelut ja varaukset:

0172884600 Seurakuntatoimisto ark. 9–11 ja 12–14

Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc

to 18.4. klo 19.00

Klassista kasiin -konsertti

Sibelius-Akatemian opiskelijat konsertoivat
su 21.4. klo 10.00

Messu

3. sunnuntai pääsiäisestä, "Jumalan kansan koti-ikävä"
ke 24.4. klo 12.00

Rukoushetki

Keskipäivän rukoushetki
la 27.4. klo 10.00

Veteraanipäivän rukoushetki

Kansallinen veteraanipäivä 2024
su 28.4. klo 10.00

Messu

4. sunnuntai pääsiäisestä, "Taivaan kansalaisena maailmassa"
su 28.4. klo 15.00

Koko perheen Kevätkonsertti

Hyväntekeväisyyskonsertti perheiden Viron virkistymismatkaa varten.
ke 1.5. klo 12.00

Rukoushetki

Keskipäivän rukoushetki
su 5.5. klo 10.00