Messu

la 22.6. klo 10.00

Siilinjärven kirkko

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä). Tien raivaaja

Juhannuspäivän messu kirkossa 22.6.2019 klo 10. Palvelutehtävissä: Matti Hoffrén, Sara Salonen, Saga Boberg, Rami Tuomikoski.

Evankelista Luukkaan mukaan Kristuksen edelläkävijä, Johannes Kastaja, syntyi kuusi kuukautta ennen Jeesusta. Niinpä 400-luvulta on vietetty 24.6. Johannes Kastajan syntymäpäivää. Saamansa nimen - Johannes eli Jumala on armollinen - mukaisesti Johannes julisti kääntymystä ja syntien anteeksiantamista, jonka merkkinä oli kaste. Sana juhannus tulee Johannes -nimestä. Nykyisin juhannusta vietetään kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina eli tänä vuonna 22.6. Suomessa juhannukseen sisältyy keskikesän luonnonjuhlan aineksia ja onhan juhannus myös Suomen lipun päivä. Johanneksen isä oli pappi Sakaria, jonka kiitoslaulu lauletaan aamurukouksessa eli laudeksessa. Siinä Sakaria puhuu profeetallisin sanoin pojastaan Johanneksesta: - Sinua, lapsi, kutsutaan Korkeimman profeetaksi. Sinä käyt Herran edellä ja raivaat hänelle tien.

kolehti: Siilinjärven kirkkomusiikkiyhdistykselle kirkkomusiikkitapahtumien järjestämiseen
  • Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä