Evästä elämään: Yhteinen vastuu

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräys alkaa ensi sunnuntaina, 7.2. Tällä kertaa seurakunnat ympäri Suomen keräävät rahaa vähävaraisten ikäihmisten tukemiseen Suomessa ja maailmalla.

Meillä on yhteinen vastuu toisistamme. Raamatussa vanhus rukoilee: ”Herra, sinuun minä turvaan. Älä hylkää minua nyt vanhuuden päivinä, älä jätä, kun voimani uupuvat” (Ps. 71:9).

Totuus on kuitenkin, että monet vanhukset kokevat itsensä jätetyiksi. Eri syistä johtuva köyhyys koettelee vanhusväestöä Suomessa ja maailmalla.

Vähävaraiset vanhukset ovat usein tilanteessa, jossa vaikeudet kasaantuvat. Köyhyys aiheuttaa helposti terveydellisiä ongelmia, sosiaalista eristäytymistä, yksinäisyyttä. Vähät rahat saattavat kulua lääkkeisiin ja vuokraan. Joku joutuu nipistämään ruokalaskuissa. Ongelmien kasaantuminen tuottaa helposti häpeää ja mielenterveyden ongelmia. Suurin seurakuntien ruoka-avun asiakasryhmä on vähävaraiset vanhukset.

Kaikilla ei ole ajan vaatimia digitaitoja eli taitoa käyttää tietokonetta. Tietokoneen käyttöön on kuitenkin mahdollista oppia. Osa Yhteisvastuukeräyksen tuotosta käytetään vuodesta 2022 alkaen tarjoamalla ikäihmisille maksutonta opetusta tietokoneen käytössä.

Kaukana tarve on vieläkin suurempi kuin meillä. Yli puolet Yhteisvastuukeräyksen tuotosta käytetään Kirkon ulkomaanavun katastrofirahaston kautta vanhuksien ja perheiden tukemiseen katastrofialueilla.

Psalmissa vanhus jatkaa rukoillen: ”Jumala, sinä olit opastajani jo kun olin nuori, ja tähän päivään asti olen saanut kertoa ihmeistäsi. Kun nyt olen vanha ja harmaapäinen, älä hylkää minua, Jumala. Minä julistan tuleville polville kätesi mahtia ja tekojesi suuruutta” (Ps. 71:17–18). Osallistumalla Yhteisvastuukeräykseen tuomme toivoa ja iloa monille.

Matti Hoffrén
kappalainen