Kirkon tilamuutokset lausuntokierrokselle

Siilinjärven kirkon pyörätuolipaikkoja ja lastenpaikkaa varten pyydetään lausunnot Museovirastolta, Siilinjärven esteettömyystoimikunnalta ja seurakunnan lastenohjaajilta.

Kirkkoneuvosto pyytää Museovirastolta lausunnon Siilinjärven kirkkoa koskevaan suunnitelmaan, jonka mukaan kirkosta poistettaisiin yksi penkkirivi pyörätuolipaikan ja lastenpaikan johdosta. Lisäksi lausuntoa pyydetään pääsisäänkäynnin luiskan loiventamisen johdosta. Neuvosto pyytää lausunnot myös seurakunnan lastenohjaajilta ja Siilinjärven esteettömyystoimikunnalta suunnitelmasta järjestää pyörätuolipaikka ja lastenpaikka.

Asiasta on tehtävä myös lapsivaikutusten arviointi ennen kuin kirkkoneuvosto esittää asian kirkkovaltuustolle.

Päätökset kirkkorakennuksen olennaisisita muutoksista on alistettava Kirkkohallituksen ratkaistavaksi.

Siilinjärven kirkossa on 550 istumapaikkaa, eikä kirkkosalissa ole erillisiä pyörätuolipaikkoja eikä paikkaa, jossa lapset voisivat leikin ohella seurata jumalanpalvelusta tai muuta tilaisuutta. Nykyisin Siilinjärven kirkossa on käytössä lapsille kirkkokassit sekä yhden sivupenkin päässä lapsille pieni pöytä ja piirustusvälineitä.

Kirkkohallitus suosittaa seurakuntia muuttamaan kirkkotilojaan monikäyttöisiksi yhteisön keskuksiksi.

Lisätiedot:
kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi