Päätöksenteko ja talous

Siilinjärven seurakunnan ylintä päätäntävaltaa käyttää kirkkovaltuusto. Siihen päättäjät eli luottamushenkilöt valitaan neljän vuoden välein seurakuntavaaleissa. Viimeksi vaalit järjestettiin vuonna 2018.

Kirkkovaltuusto valitsee kirkkoneuvoston, joka toimii kaksi vuotta kerrallaan.

Seurakuntaa johtavat kirkkoherra ja talousjohtaja yhdessä luottamushenkilöiden kanssa.

Talous

Seurakunta rahoittaa toimintansa verotuloilla, toimintatuotoilla, metsätaloudella ja rahastoilla. Vuonna 2019 ansio- ja pääomatuloista maksettavaa kirkollisverotuloa seurakunnalle kertyi lähes 3,2 miljoonaa euroa. Toimintatuottoja kertyi runsaat 720 000 euroa.

Vuonna 2019 toimintaan kului liki 3,7 miljoonaa euroa, ja niistä 65 prosenttia on henkilöstökuluja. Toiminnan vuosikate oli 456 000 euroa. Investointeihin kului vain 4 000 euroa.

Siilinjärven seurakunnan talousarvio vuodelle 2020Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Siilinjärven seurakunnan tilinpäätös 2019