Messu

Siilinjärven kirkon yläosa taivasta vasten

Siilinjärven kirkko

4. sunnuntai loppiaisesta. Jeesus auttaa hädässä.

Sanajumalanpalveluksen toimittaa Olli Kortelainen. Messussa avustavat Sanna Marin ja Virpi Rissanen. Uusien työntekijöiden tehtävään siunaaminen.Kanttorina Marjaana Kaisto.

Suoratoisto seurakunnan Youtbe-kanavalle, jossa myös tallenne 14 vrk.

Kolehti: Inkerin kirkon koulutustoimintaan Inkerin kirkon Teologisessa Instituutissa. Inkerin evankelis-luterilainen kirkko.

JEESUS AUTTAA HÄDÄSSÄ

"Järvellä nousi äkkiä ankara myrsky. Aallot löivät yli veneen, mutta Jeesus nukkui. Silloin opetuslapset herättivät hänet ja sanoivat: 'Herra, pelasta meidät! Me hukumme.'" (Mt. 8:24-25)

Vesi uhkaa syöstä ihmisen tai koko ihmiskunnan tuhoon monessa Raamatun kohdassa. Luomiskertomuksessa Jumala erotti taivaankannella vedet toisistaan. Vedet taivaankannen alla kokoontuivat yhteen paikkaan, jotta maa tuli näkyviin. Jumala loi kaaokseen järjestyksen. Vesi kaaosmahtina merkitsi jatkuvaa uhkaa. Vedenpaisumus tuhosi koko ihmiskunnan. Vain Nooa ja hänen perhekuntansa pelastui. Vesi hukutti israelilaisia takaa ajaneen Faaraon sotajoukon.

Myrskyn tyynnyttyä opetuslapset ymmärsivät, että Jeesus on Jumalan Poika. Vene kertomuksessa lienee seurakunnan - kirkon - vertauskuva. Kirkko tunnustaa Kristuksen Jumalan Pojaksi ja polvistuu hänen eteensä ehtoollispöydässä. Seurakunta siis selviää keskellä kaaosmahtia luottaen yksin Herraan.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Seurakunnan Youtube-kanava Linkki avautuu uudessa välilehdessä