Sanajumalanpalvelus

la 25.6. klo 10.00
juhannuskoivu ja kirkon alttaritaulu

Siilinjärven kirkko

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä). Tien raivaaaja.

Juhannuspäivän sanajumalanpalveluksen toimittaa Jenni Tabell, kanttorina Laura Hintsala.

Kolehti: Siilinjärven kirkkomusiikkiyhdistykselle kirkkomusiikkitapahtumien järjestämiseen

Juhannuspäivää eli Johannes Kastajan päivää on vietetty 400-luvulta lähtien. Johannes Kastajalle omistetuista juhlista säilyi meillä reformaation jälkeen erillisenä pyhäpäivänä vain hänen syntymäpäivänsä eli juhannus 24. kesäkuuta. Sen ajankohta perustuu käsitykseen, että Johannes syntyi kuusi kuukautta ennen Jeesusta. Saamansa nimen (Johannes = Jumala on armollinen) mukaisesti Johannes julisti Jumalan armollista hyvyyttä, pelastusta ja syntien anteeksiantamista. Nykyisin juhannusta vietetään kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina.

Kirkollisen aiheen lisäksi juhannukseen sisältyy Suomessa kansallisen juhlan (Suomen lipun päivä) ja keskikesän luonnonjuhlan aineksia.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

Seurakunnan Nettiradio Linkki avautuu uudessa välilehdessä