Kirkkovaltuustolle päätettäväksi

Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle kolmen huvilatontin vuokrasopimuksen uusimista ja diakonisen perhetyöntekijän viran lakkauttamista.

Siilinjärven seurakunnan logo

Kirkkovaltuuston aiemmin hyväksymän suunnitelman mukaisesti Saari-Julkulan tilalta vuokrattujen huvilatonttien vuokra-aikojen päättyessä tonttien vuokralaisille on tarjottu jatkovuokrauksen vaihtoehtona myös mahdollisuutta vuokra-alueen lunastamiseen. Tonttien vuokrauksessa sekä myynnissä käytetään niiden käypää markkinahintaa, joka on määritelty vuonna 2021. Nyt kirkkoneuvosto esittää valtuustolle kolmen huvilatontin vuokrasopimuksen uusimista 30 vuodeksi siten, että vuokra-aika olisi 30 vuotta ja vuosivuokra lähtötilanteessa 4 % tontin markkina-arvosta.

Diakoniavirka on kirkkolain mukaan oltava jokaisessa seurakunnassa, mutta erillisen diakonisen perhetyöntekijän virka ei ole lakisääteinen eikä viran työtehtävä toisaalta vastaa perheneuvojan toimenkuvaa. Viran lakkauttamista voidaan perustella taloudellisin ja toiminnallisin syin.

Perheneuvonnan kasvavaan kysyntään tuottavat palvelua muutkin tahot. Seurakunnassa perhetyötä tekevät edelleen kaikki diakoniatyöntekijät sekä lastenohjaajat. Kuopion seurakuntayhtymän perheasiain neuvottelukeskuksen (PNK) kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti diakonia ohjaa asiakkaitaan PNK:een saamaan ammattilaisilta tukea erilaisissa parisuhteen kysymyksissä.

Lisätietoja: kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 728 4611, olli.kortelainen@evl.fi
ja talousjohtaja Anu Kopponen 044 728 4621, anu.kopponen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 1.6.2022Linkki avautuu uudessa välilehdessä