Yhteisvastuulla kerättiin yli 20 000 euroa

Nuorten koulutuskuluissa auttaminen innosti ihmisiä lahjoittamaan. Siilinjärven seurakunnassa Yhteisvastuukeräyksen kokonainaistuotto kasvoi yli viidenneksellä. Reilut 3 400 euroa keräysvaroista käytetään paikallisten opiskelijoiden tukemiseen. Keräyksen toteuttamiseen osallistui 70 vapaaehtoista.
neljä Yhteisvastuukeräyksen kerääjää

Kuva: Jukka Granström

Siilinjärvellä Yhteisvastuukeräys tuotti tänä keväänä yhteensä yli 20 000 euroa. Kulujen vähennyksen jälkeen nettotuottoa kertyi 17 300 euroa. Tuotto kasvoi edellisvuodesta yli viidenneksellä.

Yhteisvastuulla kerättiin varoja nuorten koulutuksen tukemiseksi. Keräyksen nettotuotosta 20 prosenttia eli reilut 3 400 euroa käytetään Siilinjärven ev.lut. seurakunnan omiin avustuksiin. Summalla tuetaan siilinjärveläisiä toisen asteen opiskelijoita vähävaraisuuden perusteella. Toiset 20 prosenttia ohjataan Kirkon Diakoniarahastoon, josta seurakunta voi hakea avustusta nuorten koulutusmenoihin. Keräysvarat ovat käytettävissä vuonna 2020. Loput 60 prosenttia Yhteisvastuun tuotosta käytetään lasten ja nuorten koulutuksen tukemiseen maailman katastrofialueilla. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.

Nuorten koulutuskulut herättivät keskustelua

Kevään Yhteisvastuukampanjassa nostettiin esiin nuorten koulutuksen tilannetta. Suomessa monen nuoren unelmien ammatti on vaarassa jäädä haaveeksi, jos perheellä ei ole varaa maksaa opinnoista aiheutuvia kustannuksia. Maailman katastrofialueilla lasten ja nuorten tulevaisuus näyttää toivottomalta, kun koulunkäynti keskeytyy vaikkapa konfliktien tai luonnonkatastrofin johdosta.

– Tästä aiheesta oli helppo keskustella lahjoittajien kanssa. Nuoret eivät ole meillä Suomessa tasa-arvoisessa asemassa, sanoo keräyspäällikkö Liisa Tiilikainen.

Yhteisvastuukeräyskohteen innoittamana Siilinjärven seurakunta teki Siilinjärven kunnalle vetoomuksen siitä, että kunta tukisi toisen asteen opiskelijoita. ­Tuki voisi konkretisoitua esimerkiksi opiskeluvälinehankinnoissa tai matkakuluissa.

Kymmeniä vapaaehtoisia keräämässä

Siilinjärven seurakunnan keräystuotosta yli 60 prosenttia kertyi tapahtumista. Niistä eniten tuottivat kolmentoista kanttorin konsertti, Kirkonmäki kuhisee ILOA -pääsiäistapahtuma, vappumyyjäiset, kuukausittaiset ateriat Siilinjärvellä ja Vuorelassa. Yhteisvastuukeräyksen toteuttamiseen osallistui 70 vapaaehtoisia.

–  Kiitos kaikille vapaaehtoisille monien tapahtumien, tempausten ja lipaskeräykseen toteuttamisesta. Ilman heitä ei yksikään tapahtuma synny eikä tällainen keräystulos olisi mahdollinen, Liisa Tiilikainen kiittää.

Seurakuntien tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen tulos vahvistuu loppukesästä ja kunkin hiippakunnan ja seurakunnan tulokset julkaistaan loppuvuodesta.

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräys nostaa esiin vanhemmuuden haasteet sekä lasten ja nuorten vahvasti viestittämän tarpeen turvalliseen aikuiseen, jonka kanssa voi jutella asiasta kuin asiasta. Keräystuotto käytetään kotimaassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Pelastakaa Lapset ry:n sekä seurakuntien työhön ja ulkomailla Kirkon Ulkomaanavun työhön.

Lisätietoja:
johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen 044 7284 645, liisa.tiilikainen@evl.fi
Yhteisvastuukeräyksen verkkosivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2019-06-17 09:58:00.0