Seurakunta ja LC Tarina lahjoittivat lukion lainaamoon 1 900 euroa

Seurakunnan ja Lions Clubin lahjoituksella Siilinjärven lukio hankkii uuteen opiskeluvälinelainaamoon kannettavia tietokoneita.
Lions Club Tarinan presidentti Irja Kuosmanen (vas.) ja tiedottaja Nikki Koponen, Siilinjärven lukion rehto...

Kuvassa Lions Club Tarinan presidentti Irja Kuosmanen (vas.) ja tiedottaja Nikki Koponen, Siilinjärven lukion rehtori Aurora Hansen ja Siilinjärven seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Kuluneen kevään aikana Siilinjärven ev.lut. seurakunta sai pastori Tapio Lepolan muistorahastosta 1 400 euroa ja Lions Club Tarinalta lahjoituksena 500 euroa. Summa lahjoitettiin Siilinjärven lukiolle kannettavien tietokoneiden hankkimiseksi.

– Muutaman vuoden ajan on edellytetty, että lukiolaisella on kannettava tietokone käytössään opiskelussaan. Suurin osa opintojen kokeista ja tästä keväästä alkaen kaikki ylioppilaskokeet tehdään sähköisesti, Siilinjärven lukion rehtori Aurora Hansen kertoo.

Siilinjärven lukio osallistuu Opetushallituksen valtakunnalliseen hankkeeseen, jossa tavoitteena on alentaa oppimateriaalikustannuksia. Yksi osa hanketta on opiskeluvälinelainaamo, johon lukio hankkii laitteita seurakunnan ja LC Tarinan antamalla lahjoituksella. Myös oppikirjoja voidaan kierrättää lainaamon kautta.

– Lainaamosta kannettava tietokone on opiskelijan käytössä lukuvuoden kerrallaan, ja vuoden aikana seurataan opintojen edistymistä, Hansen sanoo.

Ensi vaiheessa tietokoneet on suunnattu tänä syksynä opintonsa aloittaville lukiolaisille, jotka voivat hakea konetta käyttöönsä kesän aikana. Välinetarpeen ja perheen tilanteen selvittää oppilaitoksen kuraattori yhteistyössä seurakunnan diakoniatyöntekijän kanssa.

Lainaamotoiminta on esimerkki siitä, miten suuria opiskelukuluja tasaamalla voidaan tasata nuorten opiskelumahdollisuuksia.

– Seurakunta on auttanut yksittäisiä opiskelijoita välineiden hankinnassa. Lainaamolle annettu tuki taas kulkee oppilaitoksen kautta. Myös tämän vuoden Yhteisvastuukeräyksen tuotolla tuemme toisen asteen opiskelijoita, Siilinjärven seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen sanoo.

LC Tarina tuli mukaan lahjoituksellaan seurakunnan ehdotuksesta. Järjestö on aiemminkin lahjoittanut rahaa vähävaraisten lasten ja nuorten tueksi seurakunnan diakoniatyön kautta.

– Suomen tulevaisuus on nuorten harteilla, LC Tarinan tiedottaja Nikki Koponen sanoo.

Lisätietoja: johtava diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen, 044 7284 645, liisa.tiilikainen@evl.fi

Lue myös tiedote Yhteisvastuun tuloksesta.

Tue Jun 25 13:47:00 EEST 2019