Veroprosentti säilynee ennallaan

Seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se vahvistaa vuoden 2020 tuloveroprosentiksi 1,25. Siilinjärvellä kirkollisveroprosenttia ei ole nostettu yli 40 vuoteen.
Rahalipas sekä euron seteleitä ja kolikoita.

Kuva: Pixabay

Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että se vahvistaa vuoden 2020 tuloveroprosentiksi 1,25. Siilinjärvellä kirkollisveroprosenttia ei ole nostettu yli 40 vuoteen.

Nykyisen tuloverotuloprosentin perusteella arvioitu kirkollisverotulokertymä ei riitä kattamaan talousarviovuoden 2020 kuluja vaan tilikauden tulos jää selvästi alijäämäiseksi. Laskennallisesti tuloveroprosentin pitäisi olla vähintään 1,35, jotta päästäisiin nollatulokseen. Seurakunnalla on taseessa kuitenkin noin 4,0 miljoonaa euroa ylijäämiä edellisvuosilta.

Kaudella 2020-2022 seurakunnan tulosten ennakoitu jäävän alijäämäisiksi yhteensä 0,8 miljoonaa euroa. Tulokset on katettavissa edellisvuosien ylijäämästä eikä tuloveroprosenttia tarvinne korottaa.

"Jos alijäämä on tätä luokkaa, voitaisiin mennä kymmenenkin vuotta tällä veroprosentilla. Taantuva väestökehitys kuitenkin alentaa verotuloja, ja kun samanaikaisesti kulut kasvavat, alijäämä kasvaa vuosittain. Samalla kasvaa paine korottaa veroprosenttia", sanoo talousjohtaja Urpo Reponen.

Siilinjärven seurakunta on säilyttänyt tuloveroprosenttinsa 1,25:nä jo 1970-luvun alkupuolelta. Siilinjärven kirkollisveroprosentti on Kuopion hiippakunnan pienin, ja koko Suomessa ainoastaan viidessä ev.lut. seurakunnassa veroprosentti on alle 1,25.

Lisätiedot:
talousjohtaja Urpo Reponen, 044 7284 621, urpo.reponen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 24.9.2019

Vero.fi, kuntien ja seurakuntien tuloveroprosentit 2019Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tue Sep 24 20:30:00 EEST 2019