Vuoteen 2020 alijäämäisellä budjetilla ja uudella strategialla

Seurakunnan ensi vuoden tulos arvioidaan liki 158 000 euroa alijäämäiseksi. Sen kattamiseksi aiotaan käyttää edellisvuosien ylijäämiä. Uuden strategiansa mukaisesti seurakunta suuntaa toimintaa omista tiloistaan ulospäin.
Päättäjiä istuu kokoussalissa, keskellä seisoo ja puhuu Markku Sopanen.

Valtuutettu Markku Sopanen esitti, että taloussuunnitelmaan ei kirjattaisi verotuksen kiristämistä. Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Vuoden 2020 talousarviossa seurakunnan vuosikate on noin 308 000 euroa, mikä on heikentynyt liki viidenneksen (18 %). Koska vuosikate ei riitä edellisvuosien kiinteistöinvestoinneista aiheutuviin poistoihin, tilikauden tulos jäänee 158 000 euroa alijäämäiseksi. Alijäämä aiotaan kattaa edellisten vuosien ylijäämästä.

Talousarviossa käyttötalouden ulkoiset toimintakulut ovat noin 3 823 000 euroa eli 2,3 prosenttia edellisvuoden talousarviota suuremmat. Kuluista kaksi kolmannesta (65,9 %) syntyy henkilöstökuluista. Niihin käytetään 2,5 miljoonaa euroa, joista 33 000 euroa on varattu henkilöstön koulutukseen. Investointeihin käytetään 328 000 euroa.

Vuonna 2020 seurakunnalle kertyy toimintatuottoja reilut 700 000 euroa eli 4,9 prosenttia enemmän kuin kuluvana vuonna. Kirkollisverotulot kasvanevat vain alle prosentin, ja valtionrahoituskin säilyy nykyisellään.

Verotulojen lisäksi seurakunnan toimintaa rahoitetaan myös puunmyyntituloilla, vuokratuloilla ja maksuilla.

Vuonna 2020 Siilinjärven seurakunnan tuloveroprosentti on 1,25. Kirkkovaltuusto haluaa säilyttää veroprosentin ennallaan myös lähivuosina. Kokouksessa valtuutetut Markku Sopanen ja Lauri Katainen esittivät, että taloussuunnitelmaan ei kirjattaisi verotuksen kiristämistä. Veroprosentin säilyttämisellä ennallaan tuetaan seurakunnan jäsenyyttä.

Seurakunta on säilyttänyt tuloveroprosenttinsa samana jo 1970-luvun alkupuolelta. Siilinjärven kirkollisveroprosentti on Kuopion hiippakunnan pienin, ja koko Suomessa ainoastaan viidessä seurakuntataloudessa veroprosentti on pienempi. Veroprosentista päätetään vuosittain.

Strategiassa korostuvat vuorovaikutteiset teot

Osana toimintasuunnitelmaa kirkkovaltuusto hyväksyi seurakunnan onnistumissuunnitelman eli strategian vuosiksi 2020–2025. Sen mukaan seurakunta suuntaa toimintaansa niin, että sen sanoma koskettaa, se vaikuttaa yhä enemmän paikallisen yhteisön keskuudessa, se huolehtii ympäristöstä kestävästi sekä niin että kirkon jäsenyyden merkitys kirkastuu.

"Perustyömme lisäksi ensi vuoden toimintasuunnitelmastamme nousee esiin perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, ympäristöasiat sekä erityisesti jumalanpalvelusten ja verkkoviestinnän kehittäminen", kirkkoherra Olli Kortelainen kuvailee tulevaa.

Vuonna 2020 Siilinjärven seurakunta valmistautuu siirtämään kirkonkirjanpidon hoidon alueelliseen keskusrekisteriin Kuopioon. Seurakunnan pitkäaikainen talousjohtaja Urpo Reponen jää eläkkeelle ensi vuoden lopulla ja seurakunta rekrytoi uuden talousjohtajan kevään aikana.

kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi
talousjohtaja Urpo Reponen, 044 7284 621, urpo.reponen@evl.fi
kirkkovaltuuston puheenjohtaja Tapio Markkanen, 0400 376 756, tapio.markkanen@hotmail.fi

Kirkkovaltuuston pöytäkirja 12.12.2019