Kirkkoneuvoston päätöksiä

Siilinjärven ev.lut. seurakunnan kirkkoneuvosto hyväksyi 24.3. kokouksessaan tiedon sähköiset kokoukset mahdollistavasta kirkkolain muutoksesta, kumitela-alustaisen kaivinkoneen hankinnan ja seurakunnan metsätilojen terveyslannoitukset.

Siilinjärven seurakunnan logo

Kirkkolain muutos: Sähköinen kokous

Tasavallan presidentti on 12.3.2021 vahvistanut lain, joka helpottaa kirkon hallinnon hoitamista korona-aikana. Kirkon toimielimien sähköiset kokoukset mahdollistava laki tuli voimaan 15.3.2021.

Sähköisten kokousten pitämisestä tulee mahdollista kirkon kaikissa toimielimissä kirkolliskokousta lukuun ottamatta. Syynä on se, että kirkolliskokouksella ei ole käytettävissä etäkokouksiin soveltuvaa järjestelmää.

Laki ajettiin läpi kiireellisenä ja sen on tarkoitus helpottaa kokousten järjestämistä siihen asti, kunnes uusi kirkkolaki tulee voimaan. Uudessa kirkkolaissa sähköiset kokoukset on huomioitu ja niitä koskevat säännökset ulottuvat myös kirkolliskokoukseen.

Kokouksia voidaan pitää joko kokouspaikalla osallistuttavana lähikokouksena, sähköisesti järjestettynä etäkokouksena tai näiden hybridinä, jolloin osa osallistujista on paikan päällä ja osa osallistuu sähköisesti. Hybridikokouksissa on huolehdittava osallistujien tasa-arvoisista mahdollisuuksista seurata kokousta.

Lisätietoja: kirkkoherra Olli Kortelainen, p. 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

Kumitela-alustaisen kaivinkoneen hankinta

Nykyisellään seurakunnan konekalusto on riittävä kiinteistötyöhön, mutta se ei palvele haudankaivuussa. Vuoden 2021 talousarvioon on varattu määräraha kumipyöräkaivurin hankintaan hautausmaalle. Hankintavaihtoehtoja sekä erilaisia konevaihtoehtoja, jotka soveltuisivat mahdollisimman hyvin mm. haudan avaus- ja peittotehtäviin sekä seurakunnan tarvitsemiin pienempiin kaivuutöihin, on kartoitettu henkilökunnan kanssa.

Kirkkoneuvosto päätti hyväksyä Konesilta Oy:n huoltoleasing-tarjouksen uudesta kaivinkoneesta. Hankinta rahoitetaan hautausmaan kaivinkoneen uusimiseen varatulla investointimäärärahalla. Kolmen vuoden leasingin jälkeen harkitaan seurakunnan konetöiden ulkoistamista.

Lisätietoja: talousjohtaja Anu Kopponen, 044 7284 621, anu.kopponen@evl.fi

Terveyslannoitus seurakunnan metsätiloille

Siilinjärvellä ja Maaningalla sijaitsevilla seurakunnan metsätiloilla tehdään terveyslannoituksia metsänhoitosuunnitelman mukaisesti

Lisätietoja: talousjohtaja Anu Kopponen, 044 7284 621, anu.kopponen@evl.fi