Kevätkunnostus hautausmaalla

Kevät on hautausmaan työntekijöille vuoden kiireisintä aikaa. Puutarhurimme Maija-Liisa Räihä kertoo, kuinka hautausmaat, sankarihaudat ja hoitosopimushaudat siivotaan talven jäljiltä ja valmistellaan kasvukautta ja kesän kukkaloistoa varten.

traktorin takakärryyn nostetaan roskia

Lumien ja roudan sulettua hautausmaalla aloitetaan kevätkunnostus ja siivoustyöt. Toukokuun alussa kausityöntekijät aloittavat työnsä poistamalla haudoilta kynttilät, havut ja kanervat. Yleisiltä viheralueilta poistetaan puiden lehdet, oksat ja kävyt.

Alueiden haravoimisessa ovat perinteisesti olleet avuksi haravointitalkoolaiset vapaaehtoiset. Tänä keväänä talkoot pidetään Viinamäen hautausmaalla tiistaina 11.5. klo 9–14. Talkoot aloitetaan kokoontumalla yhteiseen hartaushetkeen enkelipatsaan äärelle. Rehkijöille tarjotaan talkookahvit – näin korona-aikaan nekin nautitaan ulkona.

Sankarihautausmaan kukkaistutuksien paikat eli kukkapesät valmistellaan äitienpäivän aikoihin tapahtuvaa orvokkien istuttamista varten. Myöhemmin kesäkuussa sankarihaudoille istutetaan punaiset kesäbegoniat.

Toukokuussa perustetaan nurmikko talvihaudoille eli talven aikana haudattujen haudoille. Roudan synnyttämät kuopat ja painaumat täytetään ja nurmetetaan. Nurmetuksessa maa samalla kalkitaan ja lannoitetaan.

Siisti on myös työturvallinen

Lyhdyt ja irtonaiset tavarat hautakiven takaa kannattaa viedä kotiin säilytettäväksi. Esteettisyyden lisäksi näin suojellaan hautatyöntekijöiden työturvallisuutta. Hautakivien takana olevat irtonaiset tai särkyneet esineet voivat sinkoutua ympäristöön esimerkiksi nurmikon leikkauksen yhteydessä. Samasta syystä vinossa oleva hautakivi suositellaan oikaistavaksi ennen kesän kukkien istutusta.

Haudanhoitopalvelulla hoituu kukat

Seurakunta hoitaa kaikkien hautojen peruskunnostuksen sekä nurmen perustamisen ja leikkuun. Muu yksityisen haudan hoito kuuluu hautaoikeuden haltijalle. Hän voi kuitenkin ostaa seurakunnalta haudanhoitopalvelun määräajaksi. Haudanhoitosopimuksessa sovitaan hoitoajasta, -maksusta ja hoidon laajuudesta.

Hoitohautojen kukkapesät kunnostetaan siivoustyön jälkeen kesäkuun puolella tapahtuvaa istutustyötä varten. Kukkapesistä poistetaan osittain tai kokonaan entinen multa ja lisätään uutta. Puiden ja rikkakasvien juuret poistetaan ja kukkapesä lannoitetaan.

Siilinjärvellä kesähoitohaudoilla käytetään kukkalajikkeina muun muassa mukulabegonioita, kesäbegonioita ja hopealehteä. Perennavalikoimassa on kuunliljoja, kevätpikkusydäntä ja pikkutöyhtöangervoa.

Jätteet kierrätetään hautausmaallakin

Hautausmaalle kertyvästä jätteestä hyödynnetään kierrätyksessä mahdollisimman paljon. Havut, kanervat ja haravointijäte lajitellaan maatuvaan jätteeseen, ne muuttuvat kompostoimalla mullaksi. Metalliesineet, esim. kynttilöiden metallikannet ja lyhdyt, laitetaan metallijätteisiin. Metallijäte jatkaa matkaansa jäteasemalle päätyen lopulta uusiksi metallituotteiksi. Muut roskat; muoviruukut ja muovipakkaukset, lasitavara ja posliini kuuluvat hautausmaalla sekajätteeseen, se hyödynnetään jäteasemalla mm. polttamalla energiaksi.

Keväällä ja kesällä kukkia tuodaan hautausmaalle paljon pahvi/kartonkilaatikoissa, joita voidaan hyödyntää kierrätyksessä. Kevään aikana Viinamäen jätekatokseen toimitetaan kartongille erillinen keräysrullakko. Kierrätyspahvista valmistetaan mm. uusia pakkauksia, kirjekuoria, laminaattipaperia ja hylsyjä.

Kevätkunnostuksen jälkeen hautausmaan työntekijät pääsevät keskittymään ylläpitotyöhön. Taitavasti suunniteltu ja tehty kunnostus, siivous ja valmistelu palkitsevat hautausmaan ympäristön viihtyisyytenä ja kukoistuksena.

Mukulabegonia ja hopealehti ovat hautakukkien luottokaksikko. Irtotavaroista ja roskista siistittyjen hautojen ympärillä on turvallista työskennellä. Kaikki kuvat: Maija-Liisa Räihä.

MAIJA-LIISA RÄIHÄ
Kirjoittaja on Siilinjärven seurakunnan puutarhuri, 044 7284 626, maija-liisa.raiha@evl.fi

Osa kirjoituksesta on julkaistu Kirkko ja koti -lehdessä 28.4.2021

2021-05-04 12:01:00.0