Hoitamattomien hautojen kartoitus ja kuulutus

Kirkkolain mukaan haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina. Siilinjärven hautausmailla on käynnistetty hoitamattomien hautojen kartoitus ja merkintä. Merkityt haudat tullaan kuuluttamaan hoitamattomuuskartoituksen jälkeen.

Siilinjärven seurakunnan logo

Viinamäen ja Rauhanpuiston hautausmailla on tänä kesänä käynnistynyt hoitamattomien hautojen kartoitus. Kartoituksen tavoitteena on saada aikaan turvalliset ja siistit hautausmaat. Kartoituksen yhteydessä hoitamattomat haudat kuvataan ja niille asetetaan valkoinen kunnostuskehotustiedote.

Kunnostuskehotus annetaan haudoille, joilla hoitovelvollisuus on laiminlyöty ja viimeisestä hautauksesta on kulunut 30 vuotta tai yli. Kehotus tiedotetaan haudalle laitettavalla merkillä, jossa omaista pyydetään olemaan yhteydessä seurakuntaan. Kunnostuskehotus on kuulutus omaisille. Kuulutus tullaan julkaisemaan Uutis-Jousessa, Savon Sanomissa, hautausmaan ilmoitustaululla ja seurakunnan verkkosivuilla.

Mikäli kuulutetusta hauta-alueesta ei olla pyydetysti yhteydessä tai hauta-alue on puutarhurin tekemän tarkastuksen mukaan hoitamaton, kirkkoneuvosto päättää hautaoikeuden menettämisestä ja hauta-alueen siirtymisestä seurakunnan hallintaan.

Edellinen hoitamattomien hautojen kuulutus- ja lunastusmenettely on tehty Siilinjärvellä vuonna 2000.

Lisätietoja: talousjohtaja Anu Kopponen, 044 7284 621, anu.kopponen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 12.10.2021Linkki avautuu uudessa välilehdessä