Rahapussi, haarukka ja veitsi pöydällä. Rahapussista näkyy setelirahoja.

Apua ja tukea arjen ongelmiin

Jos haluat keskustella elämäntilanteestasi tai etsiä ratkaisuja arjen ongelmiin, voit ottaa yhteyden seurakunnan työntekijään.

Voit olla yhteydessä diakoniatyöntekijöihin puhelimitse, sähköpostilla, pyydä apua -lomakkeen kautta, WhatsApp-viestillä tai Facebookin kautta.

Toimeentulo-ongelmat

Jos sinulla on toimeentulo-ongelmia, ota yhteys seurakuntamme diakoniatyöntekijään. Hän auttaa sinua ja kertoo, millaista apua voit saada. Voit ottaa yhteyttä, vaikka et olisi kirkon jäsen.

Kohtaamme ihmisen aina kokonaisuutena, ja aineellinen tuki on yksi osa auttamista. Diakoniatyöntekijän kanssa voi selvitellä taloudellisten vaikeuksien syitä ja vaihtoehtoja niistä selviämiseksi. Työntekijältä saat myös tukea omien raha-asioiden suunnittelussa ja hoitamisessa.

Taloudellinen apumme on yleensä kertaluonteista apua sillon, kun talous on yllättäen horjunut tai kun on kyseessä odottamaton kriisi. Myönnämme taloudellista avustusta harkinnan ja seurakunnan avustusperiaatteiden mukaan. Teemme yhteistyötä muun muassa Kelan, sosiaalitoimen ja velkaneuvonnan kanssa. Taloudellisen tuen ensisijainen avunlähde on aina Kela ja sosiaalitoimi.

Kun tulet sovitulle ajalle taloudellisen tilanteesi selvittelyyn, ota mukaasi tilannettasi kuvaavat dokumentit: tiliotteet, mahdolliset toimeentulotukipäätökset ja muut tositteet tuloistasi ja menoistasi. Kätevin tapa on katsoa omalta mobiililaitteelta nämä dokumentit. Jos sinulla on tarvittava sovellus puhelimessasi, mukaan riittää pelkät verkkopankkitunnukset.