Nainen lukee lapsille kirjaa. Nainen istuu lattialla. Lapset ovat hänen ympärillään.

Seurakunta tarjoaa monenlaista vapaaehtoistyötä

Meiltä löytyy vapaaehtoistehtäviä elämän koko kirjoon. Tarjolla on tehtäviä, joissa voi olla mukana satunnaisesti ja kertaluontoisesti. Osa tehtävistä taas vaatii pitkäkestoista sitoutumista. Jokaiselle halukkaalle löytyy jokin itselle sopiva, omaa osaamista vastaava tehtävä. Olisiko joku näistä tehtävistä sellainen, jossa haluaisit toimia?

Kohtaamisia, rinnalla kulkemista ja yhdessä tekemistä
-Päiväkerhomummona tai –pappana pääset mukaan lasten touhuihin ja leikkeihin. Eri sukupolvien kohdatessa iloa ja virkistystä saavat niin isot kuin pienetkin osallistujat!
-Lähimmäistyössä voit toimia ikäihmisen lähimmäisenä. Voitte ulkoilla yhdessä, voit olla apuna pienissä asiointiasioissa tai voit olla ystävänä seuraa ja keskustelukaveria kaipaavalle ihmiselle.
-Lapsiperheessä vapaaehtoinen lähimmäinen voi auttaa vaikka pienissä askareissa kotona tai mahdollistaa vanhemman oman huilihetken huolehtimalla lapsista sovitun ajan. Yhteinen leikki-, peli- tai lukuhetki ilahduttaa niin lasta kuin vapaaehtoistakin.

Omat taidot käyttöön ja yhteiseksi iloksi
-Kuorotoiminnassa voit antaa musiikilliset taitosi yhteiseen käyttöön ja saada mukavan harrastuksen itsellesi.
-Käsityöihmisiä kutsumme neulomaan lohtuhuiveja, -sukkia ja -nalleja. Surukoteihin vietäviä neuleita voit tehdä omassa tahdissa ja aikataulussa. Pienikin panos yhteiseen työhön voi koitua lämpimäksi lohdutukseksi surevalle.

Ohjaajaksi ryhmään
-Voit toimia vapaaehtoisena ohjaajana tai vertaisohjaajana erilaisissa ryhmissä. Vapaaehtoisena voit olla mukana hengellisen ryhmän ohjaamisessa tai diakoniatyön ryhmänohjaajana. Tarvetta on myös kädentaitoryhmien ohjaajille, pelikerhon ohjaamiseen ja moniin erilaisiin vertaisohjaustehtäviin.

Tapahtumat, keräykset ja talkoot
-Vuosittainen Yhteisvastuu-keräys tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia osallistua; voit toimia lipaskerääjänä, olla mukana tapahtumien toteuttamisessa tai apuna valmisteluissa. Tehtävänäsi voi olla munkinpaisto, katoksen kokoaminen tai voit olla apuna tarjoilussa.
-Lähetystyön vapaaehtoisena voit osallistua Lähetyskellarin askartelu- ja kädentaitotoimintaan. Vuorelassa lähetysväen Näpertäjät valmistavat tuotteita lähetyksen hyväksi. Vapaaehtoisia kutsutaan mukaan myös lähetyspiirien toteuttamiseen.

Keittiöapu ja kirkkokahvit
-Vapaaehtoisten apua tarvitaan lukuisissa tilanteissa, joissa tarjotaan ja valmistetaan ruokaa ja leivotaan. Keittiöapuna tehtävänäsi voi olla myös osallistuminen tiskaukseen tai kattamiseen. Jokaiselle löytyy omia taitoja ja jaksamista vastaava tehtävä.
-Vapaaehtoisena voit toimia keittiöllä apuna kirkkokahvien järjestämisessä tai Arkisen aterian yhteydessä.

Tehtäviä ulkona
-Hautausmaiden talkoista voit löytää itsellesi sopivan vapaaehtoistehtävän. Haravointi- ja siistimistehtäviin voi osallistua kertaluontoisesti tai säännöllisesti.

Apua tarvitaan erilaisissa tilanteissa
-Vapaaehtoisten arkun kantajien ryhmään liittymällä sinulle tarjotaan mahdollisuuksia olla apuna tilanteissa, joissa hautajaisiin tarvitaan ulkopuolisia arkunkantajia.
-Voit tarjota kimppakyytiä sitä tarvitsevalle ja voitte tulla yhdessä Arkiselle aterialle. Kyydin tarjoajalle tarjotaan ilmainen ruokailu.

Näiden tehtävien lisäksi tarjolla on vaihtelevasti myös muita tehtäviä. Voit myös tarjota omaa osaamistasi vapaaehtoistyöhön. Ole reilusti yhteydessä, niin voidaan miettiä yhdessä, miten voit parhaiten palvella ja auttaa muita ihmisiä.

Vapaaehtoistyo | Home

Vapaaehtoistyön koordinaattori Elli Voutilainen, p. 044 728 4643
Email: elli.voutilainen@evl.fi

Yhdistys- ja järjestötoimija!
Vapaaehtoistyö.fi -sivusto tarjoaa yleishyödyllisille yhdistyksille ja järjestöille mahdollisuutta ilmoittaa vapaaehtoistehtäviä ilmaiseksi.

Lohtuneuleet

Seurakunnassamme on tapana viedä lohtuneule surukotiin. Aikuisille viedään lohtusukat tai –huivi, lapset saavat lohtunallen. Kaikki neuleet ovat vapaaehtoisten valmistamia.

Haluaisitko olla mukana kutomassa tai virkkaamassa lohtuneuleita?
Neuleen valmistaminen ei ole vaikeaa ja siitä selviää peruskäsityötaidoilla. Opastusta neuleen valmistamiseen saat tarvittaessa. Voit valmistaa yksittäisen neuleen tai tehdä useampia halusi ja tilanteesi mukaan. Langat ja ohjeet saat seurakunnasta. Näiden hakeminen onnistuu sovitusti keskiviikkoisen rukoushetken jälkeen tai tiistaisen Arjen aterian yhteydessä. Voimme myös sopia muun sopivan ajan lankojen hakemiselle tai neuleohjeen opastukselle.

Ilmoittaudu tehtävään vapaaehtoistyö.fi –sivuston kautta tai ole yhteydessä diakoni Elli Voutilaiseen (p. 044-728 4643).