Seurakunnan historiaa

Siilinjärven seurakunta täyttää 100 vuotta vuonna 2024.

Siilinjärven evankelisluterilainen seurakunta perustettiin virallisesti toukokuussa 1924, mutta sen syntyhistoria juontaa juurensa vuoteen 1908. Tuolloin Nilsiän, Maaningan ja Kuopion maaseurakunnan osista muodostettiin Keisarillisen senaatin määräyksellä Kasurila-niminen toisen luokan kirkkoherrakunta. Senaatin päätöksen mukaan nimi muutettiin Siilinjärven seurakunnaksi 1.12.1910.

Valtioneuvoston luvalla itsenäinen Siilinjärven seurakunta alkoi toimia 1.5.1924. Historiansa alussa Siilinjärven seurakuntaan kuului reilut 4 000 jäsentä. Tuohon aikaan kunta perustettiin vasta seurakunnan itsenäistymisen jälkeen: Siilinjärven kunta itsenäistyi 1.1.1925, kun itsenäisen seurakunnan alueesta muodostettiin Siilinjärven maalaiskunta.

Siilinjärven seurakunta kuuluu Kuopion hiippakuntaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Kuopion tuomiorovastikuntaan.

Seurakunnan historiasta ollaan laatimassa historiikkia, joka julkaistaan juhlavuonna 2024.