Kohti helluntaita: Henki ja elämä

”Metsäretket ovat minulle poikkeusoloissa henki ja elämä, ilman niitä olisin nääntynyt”, huokaisee moni. On asioita, jotka pitävät elossa. Enemmästä ja vähemmästä ei ole kysymys, kun odotamme helluntaita. Helluntaina taivaallinen voima ja virkistys laskeutuvat ihmisiin. Helluntain ihmettä odotellessa ensimmäiset kristityt kokoontuivat rukoilemaan. Yhteinen rukous oli heidän tapansa odottaa ja tarttua lupaukseen, sillä Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen opetuslapset olivat hämmentyneitä ja epätietoisia tulevaisuudesta.

Epätietoisena, mutta luottavaisena pitää odottaa joskus arkistakin voimaa. Jos kotona on sähkökatko, monet toimet jäävät kesken, pakastinkin sulaa. Sähkökatkon jälkeen arki sujuu taas eikä kesän marjasatokaan pilaannu pakasteessa. Yhtä lailla kristityn elämä pysähtyy eikä elämä suju ilman taivaallista voimaa. Luottavaisesti sitäkin saa odottaa.

Kristillinen kirkko ja yksittäinen kristitty tarvitsevat Jumalaa, joka tulee lähelle, joka lohduttaa, opettaa ja puolustaa. Kaikki tämä kuuluu Pyhän Hengen työnkuvaan. Sunnuntain otsikko on Pyhän Hengen odotus. Pyhän Hengen odottaminen tapahtuu rukoillen.

Henki ja vesi pitävät yllä elämää. Jos henki ei kulje, ihminen on heikoilla. Ilman vettä ihmisen keho kuivuu ja lopulta loppuu elämä. Myös ihmisen mieli voi olla kuiva ja hengetön. Siksi on niin riemullista, että Jeesus oikein huutaa pyhän evankeliumitekstissä: Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon! Näin Jeesus huusi iloisessa kansanjuhlassa suurelle ihmisjoukolle. Tarjolla oli ja on elämän vettä.

Kevätaurinko ja rajoitusten asteittainen purkaminen saavat ehkä iloista kansanjuhlaa muistuttavan elämän taas alkamaan Siilinjärvellä. Jeesus huutaa, hänen äänensä kuuluu kauas ja kaikille. Jeesus huutaa, sillä lupaus elämän vedestä kuuluu kaikille - sillekin, joka ei löydä paikkaansa yhteisessä ilossa ja vetäytyy kauas syrjään. Jeesuksen sanat eivät jää muistioihin eivätkä sisäpiirin pöytäkirjoihin. Hän huutaa, että sinäkin kuulisit: Jos sinun on jano, tule minun luokseni. Jos sielusi on näännyksissä, huolten painama, syyllisyyden soimaama, merkityksettömyyden nakertama, se elpyy elämän vedellä.

Mikä voisi olla ihanampi kutsu janoiselle kuin yksinkertainen kutsu juomaan vettä. Kutsu on selkeä. Jeesuksen sanoma on yksinkertaista ja sen lupaus konstailematon. Kaikille ja kaikenlaisille on tarjolla elämän vettä. Siinä vedessä on henki ja elämä.

20.5.2020
Leena Laurinkari
seurakuntapastori

Valkea kyyhkynen puisen linnunpöntön vieressä.