Evästä elämään: Citius, altius, fortius

Tämän kesän piti hemmotella meitä urheilun ystäviä. Parhaillaan Huuhkajien piti kamppailla jalkapallossa Euroopan mestaruudesta. Nyt kaikki – urheilu mukaan lukien – on mennyt uusiin puihin koronapandemian vuoksi. Onneksi koronatilanteen salliessa nämä urheiluherkut ovat edessä ensi kesänä. Sokerina pohjalla elokuussa 2021 järjestettävät 29. kesäolympialaiset Tokiossa.

Mahdoitko tietää, että olympialiikkeellä on yllättävät kirkolliset juurensa. Olympiamotto citius, altius, fortius – nopeammin, korkeammalle, voimakkaammin – on lainaus dominikaanipappi Henri Didonin puheesta peruskoulun urheilukilpailun avajaisseremoniassa vuodelta 1881. Motto ei Didonin puheessa viitannut vain atleettisiin ominaisuuksiin, vaan myös eettiseen kilvoitteluun. Puhetta kuulemassa sattui olemaan tulevan kansainvälisen olympiakomitean perustaja Pierre de Coubert. Hän piti Didonin mottoa niin osuvana, että adoptoi sen olympialiikkeen käyttöön jo vuonna 1894.

Myös Jeesus puhui etiikasta, varsinkin vuorisaarnassaan. On kohtia, joissa hän nostaa moraalin riman suorastaan maailmanennätyskorkeuteen: ”Ellette noudata Jumalan tahtoa paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” Edelleen Jeesus nostaa vaatimustasoa: rimaa ei tiputa vain väärät teot tai tekemättä jättämiset. Rima nimittäin tipahtaa jo pelkällä ajatuksen voimalla.

Jeesuksen sanat masentavat. Jos olemme rehellisiä, meillä ei taida olla meillä kenelläkään asiaa palkintopallille. Edessä on varma karsiutuminen ja kotiinpaluu maitojunalla. Onneksi kyse ei lopulta ole siitä, mihin me pystymme, vaan siitä, mihin Jumalan pystyy meissä:  ”se mikä on ihmiselle mahdotonta, on Jumalalle mahdollista”. Jeesus ei vain täyttänyt täydellisesti Jumalan tahtoa, vaan myös kuoli ristillä ja sovitti syntimme – kaikki rimanalituksemme.

Sen vuoksi Kristus on meille citius, altius, fortius. Tulemme hänen voitostaan osallisiksi uskon kautta. Tätä voittoa juhlistetaan sunnuntaisin kirkossa. Tänäkin kesänä.

Ps. Koronarajoitusten höllennyttyä olet tervetullut yhteiseen jumalanpalvelukseen. Istutaan väljästi ja huolehditaan käsihygieniasta. Kipeänä ei saa tulla. Voit halutessasi ottaa oman virsikirjan mukaan.  Siunattua kesäaikaa sinulle ja läheisillesi!

Teemu Voutilainen
kappalainen

Teksti on julkaistu Uutis-Jousessa 2.7.2020.

Avoin kirja, jonka keskimmäiset sivut on taivutettu sydämen muoton.