Me kaipaamme teitä

Suomen miesten jalkapallomaajoukkue pelasi 31.3.2021 harjoitusmaaottelun Sveitsiä vastaan. Ottelu pelattiin Sveitsin St. Gallenissa, jossa jalkapallostadionilla koronan takia ei ollut katsojia.

Katsomon istuinten päälle oli levitetty isot lakanat, joissa luki kolmella Sveitsin pääkielellä: ”Me kaipaamme teitä”.

Yleisöä siis kaivataan yleisötapahtumiin. Toisin päin käännettynä sama toive on myös kaikilla kulttuuri- ja urheilutapahtumiin kaipaavilla kuluttajilla. Television ja internetin välityksellä seurattavat pelit ja muut tapahtumat eivät korvaa paikan päällä elettyä kokemusta.

Kokoontumisrajoitukset ovat rajoittaneet rajusti myös seurakunnan kokoavaa toimintaa nyt jo yli vuoden. Me seurakunnan työntekijät kaipaamme ihmisiä jumalanpalveluksiimme ja muihin tapahtumiimme. Vastaavasti saamme viikoittain seurakuntalaisilta kyselyjä siitä, koska kirkkoon taas pääsee normaalisti.

Nyt kun koronatartunnat ovat laskusuunnassa, rokotekattavuus kasvaa ja yhteiskunnan sulkuja vähitellen avataan, toivo herää myös seurakunnassa. Ehkä kesällä tai viimeistään syksyllä päästään normaalimpiin oloihin.

Elämme kirkkovuodessa pandemiasta huolimatta helluntaihin kestävää pääsiäisaikaa. Kristus on ylösnoussut, ja sen ansiosta yhä uudelleen pimeys muuttuu valoksi, pelko rohkeudeksi, epätoivo toivoksi ja kuolema elämäksi. Näin myös pääsiäisaika julistaa toivon sanomaa ja kutsuu meitä mukaan valoisaan muutokseen. Jumala ei seurakuntaansa hylkää.

Olli Kortelainen
kirkkoherra