Evästä elämään: Syntisten pöytä

Silloin hän vastaa heille: "Totisesti: kaiken, minkä te olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähäisimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle." Matt. 25:45

Koko syksyn radiossa soinut Erika Vikmanin kappale ”Syntisten pöytä” kiinnittää sanoituksellaan huomion. Sen säkeet tuntuvat sopivan jopa tuomiosunnuntaihin, jossa on kysymys siitä, miten ihmiset aikojen lopussa vastaavat Jumalan edessä teoistaan ja tekemättä jättämisistään.

Jos valtasi ois, en portiltas käännyttäis ketään pois.
Vain vastauksen saan kun kerran me vielä tavataan.

Varmaa vastausta siihen, miten aikojen lopussa käy, ei ole kenelläkään. Meille on annettu Jeesuksen opetukset laiksi ja ohjeeksi elämään. Kaikkein tärkein käsky on rakkauden kaksoiskäsky, jonka mukaan meidän tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseämme. Siinä vasta laki, jota on vaikea noudattaa. Vastoin tuota lakia on helpompi olla tekemisissä itsemme kaltaisten ja samalla tavalla ajattelevien ihmisten kanssa.

Mutta entä jos meidän toimintamme saa aikaan sen, että toiset ihmiset joutuvat hakemaan lohdutusta ja turvallista tilaa jostain muualta kuin Kristuksesta ja armahtavasta evankeliumista? Voisiko seurakunta ja Kristuksen kirkko olla paikka, jossa jokaisen meistä olisi turvallista olla yhdessä? Emme tiedä, mitä tämän maailman takana ja aikojen lopussa odottaa. Se on varmaa, että olemme:

Jätettyjä, petettyjä, eronneita, karanneita,
langenneita, ratkenneita, sisimpänsä salanneita,
kirottuja, tuomittuja, perintönsä juhlineita,
kivipohjaan pudonneita, kirottuja, tuhlareita.

Vikmanin kappale jatkuu: Mä lupaan, että on hauskempaa meil, jotka löytää syntisten pöytään.

Syntisten pöytä on avoinna jokaiselle sunnuntaisin alkaen kello 10. Ehtoollisella saamme syntimme anteeksi yhdessä toisten kanssa, samassa pöydässä. Sinun puolestasi annettu ja vuodatettu. Ei tönitä ketään pois tai tökätä kyynärpäällä kauemmas. Syntisten pöydässä on tilaa.

Kuningas vastaa heille: "Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle." Matt. 25:40

Reetta Pirskanen
vt. kappalainen

Teksti on julkaistu Uutis-Jousessa 19.11.2020.

Avoimen kirjan keskisivut käännettynä sydämen muotoon.