Henki kulkee

Israelin uskon opettaja ja arvostettu neuvoston jäsen Nikodemos tulee yöllä Jeesuksen luo. Jokin vetää häntä Jeesuksen luo ja hän on vakuuttunut siitä, että Jeesus on Jumalan lähettämä opettaja. Jeesus puhuu hänelle uudestisyntymisestä: Jumalan valtakuntaan pääsee vain se, joka syntyy uudesti, ylhäältä.

Uudestisyntyminen kuulostaa Nikodemoksesta mahdottomalta. Jeesus selittää, että ihminen syntyy uudestaan vedestä ja Hengestä. Kristitylle on selvää, että vesi viittaa kasteeseen, jonka yhteydessä Hengestä syntyminen tapahtuu. Sen jälkeen Jumalan Henki vaikuttaa kastetussa. Henki on tutkimaton ja vapaa niin kuin tuuli, jonka huminan kuulee, mutta jonka liikkeitä ei silti voi ennustaa eikä hallita. Yhtä vapaa on Hengestä uudestisyntynyt ihminen.

Nikodemos kysyy, miten tämä on mahdollista. Pyhän Hengen saaminen on mahdollista vain sille, joka ottaa Jeesuksen vastaan Jumalan ainoana Poikana. Ne, jotka katsovat ristiinnaulittua Kristusta, saavat iankaikkisen elämän: ”Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh. 3:16)

Kristityille Kristus on lain täyttäjä ja sen loppu. Kristuksessa vanha, Siinailla tehty liitto, korvattiin uudella, jonka merkiksi Pyhä Henki vuodatettiin helluntaina Jeesuksen ensimmäisiin seuraajiin. Pyhän Hengen saaneet Jeesuksen seuraajat ryhtyivät julistamaan pelastusta Jeesuksessa Kristuksessa, ja näin syntyi kristillinen kirkko.

Mistä sitten tietää, kuka on saanut Pyhän Hengen? Oikean uskon arvioi sittenkin vain Jumala, ei yksikään ihminen. Jumala näkee ihmisessä myös salaisen kunnioituksen ja rakkauden pyhää kohtaan ja myös salatun armon ikävän. Jumala tietää myös, miksi uskon sanat ovat toisille mahdottomia omaksua. Uskolla on myös sanaton, sisin taso, ja vain Jumala tietää, mitä kukin meistä sisimmässään on. Siinä voivat vielä ensimmäiset tulla viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi.

Olli Kortelainen
kirkkoherra