Juhlavuoden tapahtumiajuhlavuoden tunnus

Vuosi 2024 on seurakuntamme satavuotisjuhlavuosi. Siilinjärven seurakunta aloitti itsenäisenä seurakuntana 1.5.1924. Juhlavuonna on tiedossa teemanmukaisia tapahtumia, juhlia, konsertteja ja FT Kaija Vuorion kirjoittaman Siilin kirkko -historiateoksen julkaisu. Tervetuloa tapahtumiin mukaan!

Huomaathan, että tapahtumiin voi tulla muutoksia ja lisäyksiä.

28.4. klo 15
Koko perheen Kevätkonsertti – Hyväntekeväisyyskonsertti Siilinjärven kirkossa

Esiintyjinä Tiina Räsänen, säestää Anssi Huotari; Pirjo Tossavainen, säestää Vesa Kajava sekä Iines Takku, säestää Sari Ropponen.

su 5.5. klo 10
Seurakunnan 100-vuotisjuhlamessu ja juhla Siilinjärven kirkossa

Siilinjärven seurakunnan 100-vuotisjuhlamessun toimittaa Olli Kortelainen, avustaa Pauli Soranta, kanttoreina Vesa Kajava ja Marjaana Kaisto. Juhlakahvit seurakuntatalolla.

to 9.5. klo 11
Kaiken kansan torimessu helatorstaina

Perinteinen helatorstain torimessu, jonka toimittaa Kaisa Salo ja avustavana pappina Leena Laurinkari. Kanttorina Marjaana Kaisto. Mukana messun toteutuksessa myös seurakunnan lapsikuoro ja varhaiskasvatus sekä jäseniä Siilinjärven Leijonista. Leijonien kirkkopyhä.

Messun jälkeen kirkkokahvit- ja mehut ja toritapahtuma. Toritapahtumassa mm. lelukirppis, lasten moporata, saippuakuplien puhaltelua, katuliituilua ja ongintaa. Paikalla on myös paloauto ihasteltavana!

su 19.5. klo 14.30–16
100:n säkeistön kävely Vuorelassa

Lähdemme helluntain messun ja kakkukahvien jälkeen joukolla kävelemään kirkolta, kierrämme Vuorelan alueella ja pysähdymme tasaisin välimatkoin laulamaan suosikkivirsien ja laulujen säkeistöjä. Pysähdyspaikkoja mm. S-marketin parkkipaikka, tori, Toivalan taistelijoiden muistomerkki, Kunttarin ranta, Simpan ranta, Paasisalon silta… Viimeinen virsi kirkolla.

su 26.5. klo 15
Koko perheen Kesäkonsertti – Hyväntekeväisyyskonsertti Siilinjärven kirkossa

Esiintyjinä Heidi Pakarinen, säestää Ossi Jauhiainen sekä Hamulan kuorokerho. Vapaa pääsy, käsiohjelma 20 € hyväntekeväisyyteen perheiden Viron virkistymismatkaa varten. Käsiohjelmien ennakkomyynti käteisellä Siilinjärvellä kukkakaupoissa Markkanen, Matero ja SatuMaa. Käsiohjelmien myynti kirkon ovelta alkaa tuntia ennen konserttia eli klo 14. Maksaa voi käteisellä tai Mobilepaylla.

pe 21.6. klo 18
Yhteinen juhannusjuhla Ruokoniemessä

Siilinjärven kirkko Tiekirkkona 24.6.–2.8.

to 25.7. klo 11
Siilifolkissa Kansanlaulukirkko

Seurakunnalla myös oma teltta Siilifolkissa.

ke 21.8. klo 18–20
Iltatori Siilinjärven torilla

Siilinjärven seurakunta 100 vuotta – iloa eloa valoa. Seurakunnan tori-ilta Siilinjärven torilla: musiikkia, yhteislaulua, toimintaa ja ohjelmaa koko perheelle.

su 18.8. klo 10
Luontomessu Mäntyrannan kesäteatterilla

Siilinjärven kunnan kirkkopyhä. Luomakunnan sunnuntai.

pe 30.8. klo 17–19
Kirkonmäki kuhisee ELOA Vuorelan kirkolla

Perinteinen syyskauden aloitus kirkon pihamaalla yhteiskumppanien kanssa.

su 1.9. klo 10
Perinnemessu kirkossa

Vanhat messusävelmät, vanhan Virsikirjan virret ja vanhan raamatunkäännöksen tekstit.

5.–8.9. Seurakuntamatka Viroon

Lähde mukaan seurakunnan juhlavuoden syysmatkalle Viroon to–su 5.–8.9.2024. Matkakohteina ovat Tallinna ja Tartto–Tallina. Tiedustelut ja ilmoittautuminen Liisa Väätäiselle. Arkisin klo 12–15 p. 040 588 8230 tai liisa-vaatainen@hotmail.com

su 22.9. klo 10
Messu Siilinjärven kirkossa radioidaan YLE1-kanavalle

pe 27.9. klo 18–19
100 enkeliä ja enkelilaulua Vuorelan kirkossa

Pienet ja isot seurakuntalaiset saavat tuoda kotoa enkelin kirkkosaliin Mikkelinpäivän merkeissä. Lauletaan tutuimmat enkelilaulut ja virret.

ma 2.12. klo 17–19
Kirkonmäki kuhisee VALOA Siilinjärven seurakuntatalolla

Perinteinen adventtitapahtuma on kaikenikäisten joulunodotuksen aloitus.

pe 6.12. Itsenäisyyspäivän juhla ja juhlavuoden kunniaksi ruokailu

seurakunnan 100-vuotisjuhlatunnus