Rippijuhlat

Rippijuhlapäivä on monelle kasteen jälkeen seuraava suuri kristiillinen juhla. Rippijuhlaa vietetään rippikoulun jälkeen ja se alkaa konfimaatiojumalanpalveluksella.

Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat tilaisuuden pysähtyä ja pohtia elämää. Jumala haluaa vahvistaa pohtijan uskoa ja siunata uudessa elämänvaiheessa. Rippijuhlat ovat juhlan aihe perheelle, suvulle ja seurakunnalle.

Voit tulla konfirmoiduksi, jos sinut on kastettu ja olet käynyt rippikoulun tai saanut vastaavaa kristillistä opetusta. Rippikoulu päättyy konfirmaatiojuhlaan, joka antaa oikeuden toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja mennä naimisiin kirkollisin menoin. Rippikoulun käynyt ja 18 vuotta täyttänyt seurakunnan jäsen voi myös asettua ehdokkaaksi seurakuntavaaleissa.

Hyvä tietää rippijuhlapäivästä

• Konfirmaatiojumalanpalvelus vietetään kirkossa. Kirkko on useimmiten täynnä ihmisiä, joten sukulaisten ja ystävien kannattaa tulla kirkkoon hyvissä ajoin. Suurin osa Siilinjärven seurakunnan rippikouluryhmistä konfirmoidaan Siilinjärven kirkossa. Tutustu Siilinjärven kirkkoon virtuaalikierroksella.
  • Kummit voivat osallistua konfirmoitavan siunaamiseen.
  • Juhlavieraat voivat valokuvata kirkossa omalta paikaltaan.
  • Rippijuhlan voi järjestää kotona tai muualla. Juhlatilan voi myös vuokrata seurakunnalta.

Rippikouluun aikuisena

Haluatko kummiksi? Haaveiletko kirkkohäistä? Puhuttavatko kristinuskon perusteet enemmän kuin ennen? Jos et vielä ole kirkon jäsen, voit käydä rippikoulun aikuisena.

Rippikoulu on mahdollisuus pohtia omaa elämää ja sen valintoja. Aikuisrippikoulussa osallistut noin 20 tunnin ajan yksityisopetukseen. Rippikoulussa saa kysellä ja kyseenalaistaa, tunnustella ja muuttaa käsityksiä, löytää uutta omaan elämään.

Jos haluat käydä rippikoulun yksityisrippikouluna, ota yhteyttä seurakuntamme pappeihin tai seurakuntatoimistoon.

Konfirmoitavat nuoret seisovat alttarin äärellä albat päällä.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa