Kohti helluntaita: Paimen ja lauma

Sanan pappi alkuperäinen merkitys on paimen. Raamattu on syntynyt keskellä paimentolaiskulttuuria, joten paimenet ja lampaat vilisevät tuon tuosta Raamatun teksteissä.

”Voi paimenia, jotka hävittävät ja hajottavat minun laitumeni lampaat, sanoo Herra” (Jer. 23:1). Nuo sanat puhuttelevat pappia näinä päivinä. Kuinka kukaan voi pitää huolta laumastaan aikoina, jolloin määrätään pitämään fyysistä etäisyyttä toisiin ihmisiin? Lisäksi painaa päälle yleinen lauman jättämisen trendi. Syitä on monia: ei kiinnosta, ei haluta sitoutua, ei ole aikaa, ei haluta maksaa kirkollisveroa jne. Laumoistamme häviää kaiken aikaa kaiken ikäisiä lampaita.

Profeetta Jeremiaan mukaan oikean laitumen tuntee siitä, että siellä lampaat ovat hedelmälliset ja lisääntyvät. Eurooppalaisesta näkökulmasta saattaa tuntua, ettei sellaisia laitumia enää missään ole. Edelleen löytyy kuitenkin myös niitä laidunmaita, joilla laumat kasvavat kaiken aikaa. Kristinuskon vehreimmät laitumet sijaitsevat tällä hetkellä Aasiassa, Etelä-Amerikassa ja etenkin Afrikassa. Toisin sanottuna siellä missä on köyhintä, siellä kirkko leviää nopeimmin. Onko niin, että Euroopan varakkaat lampaat eivät enää koe tarvitsevansa laumaa?

Paimenia ja paimenuutta tarvitaan silti edelleen. Ihmisten yleissivistys on korkealla tasolla, ja mahdollisuudet omatoimiseen tiedonhakuun ovat ennennäkemättömän laajat, mutta inhimillisten peruskokemusten äärellä ihminen on koko lailla muuttumaton.

Raamatun ”paimenpsalmissa” (Ps. 23) kerrotaan, miten paimen huolehtii laumansa perustarpeista. Kukapa nykyajan ihminen ei tarvitsisi elämän ruokaa ja juomaa, lepoa, virvoitusta, opastusta, rohkaisua, suojelusta ja rakkautta? Tuhannen taalan kysymys onkin siinä, miten nykyajan laumaa tulee kaitsea: miten sen saa johdateltua vihreille niityille, missä muodossa ruoka ja juoma pitää tarjota, millaista lepoa ja virvoitusta nykyään tarvitaan ja miten opastus, rohkaisu ja rakkaus menisivät parhaiten perille?

24.4.2020
Olli Kortelainen
kirkkoherra

Valkea kyyhkynen puisen linnunpöntön luona.