Seurakunta lyhyesti

Siilinjärvi on elinvoimainen ja nuorekas kunta Kuopion pohjoispuolella: Kuopiosta on Siilinjärven kirkolle matkaa 25 kilometriä ja eteläiseen taajamaan Vuorelan kirkolle 14 kilometriä. Vuoden 2020 lopussa Siilinjärven reilusta 21 400 asukkaasta Siilinjärven ev.lut. seurakunnan jäseniä on 16 035 eli kolme neljännestä (n. 75 %).

Siilinjärven seurakunnan kirkkoherrana toimii Olli Kortelainen. Vakinaista henkilöstöä seurakunnassa työskentelee 52 henkilöä.

Siilinjärven ev.lut. seurakunta on perustettu 1.5.1924. Seurakunta kuuluu Kuopion hiippakuntaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Kuopion tuomiorovastikuntaan. Lue lisää seurakunnan historiasta.

Lisätietoja jäsenmäärästä

Kirkkoherran tervehdys:

Aina armoa – ajasta autuuteen

Armo on ansiotonta rakkautta meidän osaksemme. Kristitty on armahdettu syntinen, joka on kutsuttu armolliseen elämäntapaan rakastamaan Jumalaa ja lähimmäisiään niin kuin itseään. Rakastava elämäntapa on seuraus armon osallisuudesta. Siilinjärven seurakunta haluaa rohkaista ihmisiä uskomaan Jumalaan, rakastamaan lähimmäistään ja pitämään huolta ympäristöstään.

Kristuksen tulemisen kirkko Siilinjärven kirkonmäellä on jo lähes sadan vuoden ajan kutsunut siilinjärveläisiä Jumalan kohtaamiseen. Vuorelan kirkko toimitiloineen täydentää seurakunnan palveluja Etelä-Siilinjärvellä. Molemmat kirkkomme ovat hyvin kauniita ja kodikkaita. Niiden kellot kutsuvat ihmisiä jumalanpalveluksiin aina sunnuntaisin ja kirkollisina juhlapyhinä. Kesäsunnuntaisin jumalanpalvelus pidetään vain Siilinjärven kirkossa.

Kasteet, vihkimiset ja hautajaiset ovat elämän muutostilanteissa tärkeitä. Diakonia auttaa elämän vaikeuksissa etsien, lievittäen ja poistaen ihmisten hätää ja kärsimystä. Nuorisotyön piirissä kokoontuu iso määrä nuoria, ja rippikoulussa uudet sukupolvet saavat elämän eväitä. Päiväkerhot ja iltapäiväkerhot antavat lapsille turvallisen kasvualustan. Perhekerhossa saavat pienten lasten vanhemmat vertaistukea. Musiikki viestii myös armosta ja Jumalan rakkaudesta meitä ihmisiä kohtaan. Kahdella hautausmaallamme, Viinamäellä ja Rauhanpuistossa, saa olla Jumalan puutarhassa.

Näillä verkkosivuilla Siilinjärven seurakunta viestii toiminnastaan ja sanomastaan.

Tulehan Sinäkin mukaan toimintaamme!

Olli Kortelainen
kirkkoherra