Kohti helluntaita: Jumalan joukkueessa on tilaa

“Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki.” Näillä sanoilla Jeesus antaa lupauksen Pyhästä Hengestä opetuslapsilleen helluntain evankeliumitekstissä.

Huomioni kiinnittyy tekstissä sanaan ‘puolustaja’. Tämä johtuu varmasti siitä, että pelasin nuorena jalkapalloa 12 vuotta ja puolustajanakin tuli ajoittain oltua. Mutta voiko jalkapallolla ja Jeesuksen lupaamalla puolustajalla, Pyhällä Hengellä, olla mitään yhteistä? Mietitäänpä hetki tätä.

Jalkapallossa puolustajan ensisijaisena tehtävänä on puolustaa omaa maalia. Puolustajan tulee myös tukea hyökkäystä, rakentaa peliä ja synnyttää tilanteita. Pyhän Hengen tehtävänä on puolestaan kirkastaa. puolustaa Kristusta. Pyhä Henki myös tukee ihmisen uskoa, rakentaa ihmissuhteita ja synnyttää rakkautta. Siis puolustaa, tukee, rakentaa ja synnyttää. Samoja tehtäviä löytyy molemmilta puolustajilta.

Ne, jotka ovat joskus pelanneet joukkuepeliä tai seuranneet sitä, tietävät, ettei joukkue toimi, jos kentällä on pelkästään puolustajia. Tarvitaan erilaisia pelaajia, erilaisia vahvuuksia ja eri tehtäviä. Näin on myös ihmisten keskuudessa, kaikkia tarvitaan Jumalan joukkueessa. Merkkinä joukkueeseen kuulumisesta on otsaamme ja rintaamme kasteen hetkellä piirretty ristinmerkki.

Joukkueessa on myös noudatettava sääntöjä, ei voi sooloilla. On kunnioitettava joukkuekavereita ja pelattava yhteen. Yksin yrittämällä ei saada haluttua tulosta aikaan. Jeesus antaakin ohjeen ja esimerkin, kuinka Jumalan joukkueessa tulee toimia. Hän sanoo: “Minun käskyni on tämä: rakastakaa toisianne niin kuin minä olen rakastanut teitä.”

Rakastaminen ei ole kuitenkaan helppoa, mutta helpolle tielle ei Jeesus kutsukaan. Tässä ohjeen noudattamisessa tarvitaan tätä evankeliumitekstin puolustajaa, Totuuden Henkeä. Häneltä voi pyytää voimaa ja rakkautta tueksi. Hän puolustaa, tukee, rakentaa ja synnyttää uskoa, toivoa ja rakkautta. Ja jos emme tiedä, kuinka tulisi rukoilla, Pyhä Henki rukoilee puolestamme sanattomin huokauksin. Kun taustalla on näin vahva puolustaja, uskaltaa lähteä rohkeasti kentälle elämään kristittynä.

29.5.2020
Sanna Marin
seurakuntapastori

Valkea kyyhkynen puisen linnunpöntön vieressä.