Ihminen pitelee enkelipatsasta kädessään.

Autamme surussa ja kriisissä

Kun suru koskettaa, voi keskustelun tarve olla suuri. Seurakunnan kriisityötä tehdään siellä, missä apua tarvitaan: kouluissa, työpaikoilla ja kodeissa.

Voit ottaa yhteyttä diakoniatyöntekijään tai pappiin henkilökohtaista keskustelua varten.

Sururyhmä läheisen menettäneelle

Sururyhmissä jaat surun ja luopumisen kokemuksiasi. Tarjoamme läheisensä menettäneille mahdollisuuden kokoontua sururyhmään keskustelemaan menetykseen liittyvistä asioista. Ryhmät alkavat kaksi kertaa vuodessa, helmi- ja syyskuussa. Ryhmä kokoontuu 5–6 kertaa. Suosittelemme osallistumista ryhmään, kun kuolemasta on kulunut 2–6 kuukautta. Sururyhmiin ovat tervetulleita myös he, jotka eivät kuulu kirkkoon tai joiden omaiset on haudattu muualle.

Talven sururyhmä alkaa Siilinjärven seurakuntatalolla (Haarahongantie 4) torstaina 8.2.2024 klo 17. Ryhmä kokoontuu lisäksi to 15.2., ke 28.2., to 7.3., to 14.3. ja ke 10.4. klo 17–18.30. Ryhmää ohjaavat pastori Ville Hassinen ja diakoniatyöntekijä Liisa Tiilikainen.

Sururyhmään osallistuminen edellyttää sitoutumista sovittuihin kokoontumiskertoihin ja, että ryhmän alkaessa omaisen menehtymisestä on kulunut vähintään kaksi kuukautta. Kokoontumisista olemme ilmoittautuneisiin vielä henkilökohtaisesti yhteydessä lähempänä kokoontumisten alkua.

Sairastuneelle tai onnettomuuteen joutuneelle

Sairauden tai onnettomuuden kohdatessa tai saattohoidon aikana voit olla yhteydessä diakoniatyöntekijöihin ja pappeihin. Teemme vierailuja koteihin ja palvelulaitoksiin ja jaamme ehtoollista.

Ohjaamme myös erityisiä sururyhmiä tarvittaessa. Esimerkiksi lapsensa menettäneiden sururyhmiä tai päihteisiin kuolleiden sururyhmiä. Kerrothan toiveesi diakoniatyöntekijöille tai papeille.

Yhteisön kriisissä mukana

Seurakunnan työntekijöiltä voi pyytää kriisiapua myös yhteisölle, kuten koululle ja työyhteisölle. Ota yhteys kirkkoherraan.

Kriisiapua

Voit olla yhteydessä myös Kuopion Kriisikeskukseen äkillisessä tai pitkittyneessä kriisissä.