Ristiäiset eli kastejuhla

Kastejuhla on suuri juhlan aihe: ihmisestä tulee kotiseurakuntansa ja maailmanlaajuisen kirkon jäsen.

Ihmisiä kastetaan Jeesuksen antaman kaste- ja lähetyskäskyn perusteella. Luterilaisessa kirkossa kastetaan kaikenikäisiä lapsista aikuisiin.

Tavallisesti lapsi kastetaan kolmen kuukauden kuluessa syntymästä. Voit järjestää kastetilaisuuden seurakunnan tiloissa, kotona tai muussa paikassa. Yksi vaihtoehto on kastaa lapsi jumalanpalveluksen yhteydessä. Yleensä kastepäivää vietetään viikonloppuna, mutta juhlan voi järjestää myös muulloin. Kun haluat tuoda lapsesi kasteelle, ota ensin yhteyttä seurakuntatoimistoon

Jos sinua ei ole kastettu ja haluat liittyä kirkon jäseneksi, osallistu ennen kastetta rippikouluun. Kysy lisää seurakuntatoimistostamme.

Näin järjestät ristiäiset

• Sovi kastepäivästä ja -papista seurakuntatoimistossamme. Samalla voit varata myös seurakunnan tilan juhlaa varten.
  • Pyydä kastettavalle vähintään kaksi kummia. Tarvittaessa seurakunta auttaa kummien valinnassa.
  • Pappi ottaa perheeseen yhteyttä, jotta voitte tavata ennen juhlaa. Tapaamisessa sovitte juhlan kulusta ja musiikista.

Lue ristiäisten muistilistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä verkkosivulta Kaste.fi.

Tutustu tiloihimme - Siilinjärven kirkkoon voit tutustua myös virtuaalikierroksella.

Tarvittaessa seurakunnalta saa lainaan kastepuvun niin lapselle kuin aikuiselle. Siilinjärven ja Vuorelan kirkossa kastettavalle on kastemalja valmiina. Kastejuhlassa seurakunta lahjoittaa kastettavalle kynttilän, jota voi polttaa juhlapäivän lisäksi esimerkiksi kasteen vuosipäivänä.

Kaksi valkoista kastepukua henkarissa.
YouTube-video

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku