Sääntöjä ja ohjeita päivitetään

Seurakunta toimii kirkkolain ja kirkkojärjestyksen mukaisesti. Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi uuden kirkkolain ohjaamat taloussäännön, hautaustoimen ohjesäännön ja hautainhoitorahaston säännöt. Diakonian johtosääntö päivitettiin.

Siilinjärven seurakunta

Taloussääntö

Uudessa kirkkolaissa säädetään, että taloudenhoidon järjestämisestä määrätään kirkkovaltuuston hyväksymässä taloussäännössä. Taloussäännöllä kirkkovaltuusto ohjaa talousarvion sekä toiminta- ja taloussuunnitelman valmistelua ja sisältöä, omaisuuden hoitoa ja rahatointa, kirjanpitoa ja tilinpäätöstä sekä tilintarkastusta ja sisäistä valvontaa. Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi seurakunnan päivitetyn taloussäännön.

Hautaustoimen ohjesääntö ja hautainhoitorahaston säännöt

Hautaustoimen ohjesäännössä määrätään haudoista, hautakirjanpidosta, haudan hoidolle asetetuista vaatimuksista, hautamuistomerkkien hyväksymisestä ja hautausmaalla noudatettavasta järjestyksestä. Hautaustoimen ohjesäännön ja hautainhoitorahaston säännöt hyväksyy kirkkovaltuusto.

Diakoniatyön johtosääntö

Kirkkoneuvosto hyväksyi Siilinjärven seurakunnan kirkkojärjestyksen mukaisesti päivitetyn diakoniatyön johtosäännön, joka tulee voimaan 1.1.2024.

Johtosäännössä määritellään diakoniatyön tarkoitus, tehtävä, toteuttamistavat sekä talouden suunnittelu ja seuranta. Johtosääntö koskee myös diakonian virkoja sekä sen hallinto-organisaatiota.

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 25.10.2023

Anu Kopponen