Laiminlyötyjä hautapaikkoja edelleen paljon

Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvosto julisti hoitamattomien hautapaikkojen hautaoikeudet menetetyksi. Tyhjän sylin muistopaikka luodaan Viinamäen hautausmaalle.

Kirkkolain mukaan haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija. Hoitamattomien hautojen kartoittamisen tavoitteena on saada aikaan turvalliset ja siistit hautausmaat.

Siilinjärven seurakunnan hautausmailla hoitamattomiksi luokitellut haudat on valokuvattu ja luetteloitu vuosina 2021–2022. Hoitamattomia hautoja todettiin olevan yhteensä 333 kpl. Näiden hautojen hautaoikeuden haltijoille annettiin vuosi aikaa aloittaa haudan hoitaminen.

Syys–lokakuussa 2023 tehdyssä inventoinnissa todettiin, että yhteensä 180 hautaa on edelleen hoitamatta. Hoitamattomien hautojen osalta kirkkoneuvosto julistaa hautaoikeuden menetetyksi ja tarjoaa hautaoikeuden haltijalle tilaisuuden poistaa hautamuistomerkki haudalta 30.6.2024 mennessä.

Päätös hautaoikeuden menettämisestä laitetaan tiedoksi kyseessä oleville haudoille ja siitä ilmoitetaan hautausmaiden infotauluilla, seurakunnan verkkosivuilla sekä Uutis-Jousessa.

Hautaoikeuden menettämisen jälkeen on mahdollisuus asentaa nimilaatta Rauhanpuiston muistolehdon muistomerkkiin hautausmaalle haudatun vainajan muistoksi.

Menetetyille haudoille laitetaan haudan menetyksestä kyltti kahden vuoden ajaksi (2024–2025), jonka jälkeen hautakivet poistetaan haudoilta, mikäli omaiset eivät ole ottaneet yhteyttä. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat hautakivet säilytetään ja otetaan seurakunnan hoidettaviksi.

Tyhjän sylin muistopaikka

Tyhjän sylin muistopaikka on tarkoitettu ihmisille, jotka surevat lapsettomuutta, keskenmenoa, raskauden keskeytystä, lapsen kuolemaa tai yhteyden katkeamista lapseen.

Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvosto päätti sijoittaa Tyhjän sylin muistopaikan Viinamäen hautausmaalle seurakunnalle menetetylle tai luovutetulle vanhalle, kulttuurihistoriallisesti arvokkaalle hautapaikalle. Hautamuistomerkille laitetaan kesällä 2024 laatta ilmaisemaan Tyhjän sylin muistopaikkaa.

talousjohtaja Anu Kopponen, 044 7284 621, anu.kopponen@evl.fi
Kirkkoneuvoston pöytäkirja 20.12.2023