Siilinjärven seurakunnan hallintosääntö

Kirkkovaltuusto hyväksyi Siilinjärven seurakunnan hallintosäännön.

Seurakunnan päätöksenteko perustuu kirkkolakiin, kirkkojärjestykseen ja hallintosääntöön sekä erikseen kirkkolaissa tai kirkkojärjestyksessä säädettyihin hallinnon sisäisiin määräyksiin.

Uuden kirkkolain lähtökohtana on, että jatkossa kaikkia toimielimiä ja niiden päätösvaltaa koskevat hallinnolliset määräykset kootaan hallintosääntöön.

Jokaisessa seurakunnassa ja seurakuntayhtymässä tulee olla hallintosääntö. Hallintosäännössä on annettava tarpeelliset määräykset ainakin seurakunnan hallinnon järjestämisestä ja toimielimistä: päätösvallan siirtämisestä toimielimille ja johtaville viranhaltijoille; toimielinten päätöksentekotavoista ja hallintomenettelyistä sekä toimielinten kokousmenettelyistä. Seurakunnan kirkkovaltuusto päättää hallintosäännön sisällöstä ja muutoksista.

Hallintosäännössä kirkkovaltuusto siis delegoi päätösvaltaa kirkkoneuvostolle ja johtaville viranhaltijoille. Esimerkiksi virkojen ja toimien valinnoista päättää kirkkoneuvosto, pois lukien seurakunnan johdon ja kappalaisen virat, joista päättää edelleen kirkkovaltuusto. Lyhyen sijaisuuden tai sairausvapaan pystyy johtava viranhaltija myöntämään viranhaltijapäätöksenä.

Kirkkohallituksessa laaditun hallintosääntömallin pohjalta on laadittu Siilinjärven seurakunnan hallintosääntö, joka on koottu seurakunnan säännöksistä ja johtavien viranhaltijoiden johtosäännöistä.

Lisätietoja: talousjohtaja Anu Kopponen, 044 7284 621, anu.kopponen@evl.fi
Kirkkovaltuuston pöytäkirja 14.12.2023