Hautapaikkahintoja nostetaan

Kirkkovaltuusto korotti hautapaikkahintoja. Uusi hinnasto otetaan käyttöön 1.1.2024.

Kirkkovaltuusto korotti hautapaikkahintoja. Tasokorotuksen lisäksi uuden uurnahaudan osalta hinta nousi 50 % sekä arkkuhaudan ja lisäarkkuhautapaikan hinnat noin 25 %.

Hautausmaksuja ei edelleenkään peritä, jos vainaja on rintamaveteraani tai hänen puolisonsa taikka alle vuoden ikäinen lapsi.

Kirkkolain mukaan hautasijan luovuttamisesta ja hautaamiseen liittyvistä palveluista tulee periä maksut, joissa otetaan huomioon seurakunnalle palvelun tuottamisesta aiheutuvat kustannukset. Tavoitteena olisi kattaa kustannukset maksutuotoilla ja seurakuntien saamalla valtionosuudella. Kirkkohallituksen ohjeen mukaisesti maksutuotoilla kuuluisi kattaa 20–25 prosenttia hautaustoimen kokonaiskustannuksista.

Hinnankorotukset ovat edelleen maltillisia, sillä Kirkkohallituksen ohjeen perusteella tulisi Siilinjärven seurakunnan hautapaikkamaksut liki kaksinkertaistaa. Vuoden 2022 tilinpäätöksen mukaan hautaustoimen maksut kattoivat 17,7 % hautaustoimen kokonaiskustannuksista ja hautasijamaksut vain 11,4 % hautausmaakiinteistöjen kuluista.

Uusi hinnasto otetaan käyttöön 1.1.2024.

Lue lisää kirkkovaltuuston kokouspöytäkirjasta 14.12.2023.

Lisätietoja: talousjohtaja Anu Kopponen, 044 7284 621, anu.kopponen@evl.fi
Kirkkovaltuuston pöytäkirja 14.12.2023