Seurakuntavaalit – ehdokasasettelu on alkanut

Tänä vuonna Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa eletään vaalivuotta. Seurakuntavaaleissa äänestetään marraskuussa seurakunnan tulevat päättäjät.

seurakuntavaalien kuvituskuva

Seurakuntavaaleissa seurakuntalaiset äänestävät luottamushenkilöt, jotka johtavat seurakunnan toimintaa. Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi kirkollisveroprosentista, talousarvioista, monista työntekijävalinnoista ja tilojen käytöstä.

Äänestämään seurakuntavaaleissa päästään marraskuussa: ennakkoäänestys on 8.–12.11. ja varsinainen vaalipäivä 20.11. Vaaleissa on äänioikeus jokaisella 16 vuotta täyttäneellä kirkon jäsenellä.

Vaaleissa jokaista kutsutaan asettumaan ehdolle ja äänestämään juuri sellaisena kuin hän on. Seurakuntavaalit järjestetään joka neljäs vuosi.

Siilinjärven seurakuntavaalit

Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle ettei Siilinjärven seurakuntaa jaeta äänestysalueisiin, sillä seurakunnan alue ei ole kovin laaja. Ennakkoäänestyspaikkoja tullaan sijoittelemaan edellisten vuosien tapaan eri puolille Siilinjärveä.

Seurakuntavaalien toimittamista varten kirkkoneuvosto esittää, että kirkkovaltuusto asettaa vaalilautakunnan, johon kuuluu puheenjohtaja ja vähintään kuusi muuta jäsentä sekä seitsemän varajäsentä. Varajäsenet on asetettava siihen järjestykseen, jonka mukaan he tulevat varsinaisten jäsenten tilalle. Vaaliehdokas tai hänen puolisonsa, lapsensa, sisaruksensa tai vanhempansa ei voi toimia vaalilautakunnan jäsenenä eikä varajäsenenä.

Seurakuntavaaleihin liittyvät kuulutukset ja ilmoitukset sekä ehdokaslistojen yhdistelmä julkaistaan Kirkko ja koti -lehdessä sekä Uutis-Jousessa.

Lisätietoja kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 23.3.2022Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisää tietoa seurakuntavaaleistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2022-03-28 11:42:00.0