Perhetyö seurakunnassa jatkuu

Diakonisen perhetyöntekijän virka lakkautetaan, mutta perhetyö seurakunnassa jatkuu uudelleenorganisoituna ja yhteistyössä Kuopion perheasiain neuvottelukeskuksen kanssa.

Siilinjärven seurakunnan logo

Kirkkovaltuusto päätti 6.10.2022 kokouksessaan, että Siilinjärven seurakunnan diakonisen perhetyöntekijän virka lakkautetaan. Diakonisen perhetyöntekijä Helena Mattisen irtisanoutumisen jälkeen Siilinjärven seurakunnan perhetyö on uudelleen järjestetty siten, että perhetyö kuuluu diakoniatyöntekijälle, kasvatuksen papille sekä vastaavalle lastenohjaajalle. Viran lakkauttamiseen vaikuttivat myös seurakunnan jäsenmäärän laskusta johtuvat taloudelliset haasteet.

Seurakunnan perhetyöntekijä ei ollut perheneuvoja eikä diakoniatyöntekijöillä ylipäätään ole terapeutin tai pariterapeutin koulutusta. Perheneuvontapalvelu on ostettu Kuopion seurakuntayhtymän perheasiain neuvottelukeskukselta vuodesta 1992 lähtien. Perheneuvonnan budjettia on kasvatettu ja määrärahaa nostettu.

Lisätiedot:
kirkkoherra Olli Kortelainen, olli.kortelainen@evl.fi, 044 728 4611