Ympäristöä ajatellen pyhän äärellä

Pyhäinpäivänä voi hautausmailla ihastella kynttilämeren loistetta. Kynttilöistä syntyy jätettä, jonka kierrätyksessä voidaan ottaa huomioon ympäristötekijät.

Pyhäinpäivänä omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia. Pyhien jälkeen hautausmaalle kerääntyy paljon kynttiläjätettä. Siilinjärven seurakunta noudattaa myös hautausmailla jätehuollon ns. etusijajärjestystä, jonka mukaisesti pyritään välttämään jätteen syntymistä. Jos jätettä syntyy, se on valmisteltava uudelleenkäyttöä varten. Ellei kierrätys ole mahdollista, jäte on ensisijaisesti kierrätettävä aineena ja toissijaisesti hyödynnettävä energiana.

hautausmaan kausityöntekijä ja ympäristöalan opiskelija Maya Immonen lajittelee kynttiläjätettä
Maya Immonen

”Poissa on huoli, kun toimii jätepuoli. Lajittele hautakynttilästä metalli ja muovi”, runoilee hautausmaan kausityöntekijä ja ympäristöalan opiskelija Maya Immonen roskia lajitellessaan.

Ympäristöystävällisintä on laittaa haudalle yksi hautakynttilä, jonka kaikki osat ovat kierrätettäviä. Muoviosasta kierrätyksessä tulee energiaa, metalliosasta uusia metallisia tuotteita esim. polkupyöriä.

”Myös metallilyhty, jossa käytetään tavallista kuoretonta kynttilää, on ympäristöä säästävä vaihtoehto”, suosittelee seurakunnan puutarhuri Maija-Liisa Räihä.

Miten roskat hautausmaalla sitten lajitellaan?

Viinamäen hautausmaalla on sisäänkäynnin vieressä jätekatos, jossa sijaitsee jäteastiat sekajätteelle, metallille, kartongille ja maatuvalle jätteelle. Myös käytetyille paristoille löytyy paikkansa. Rauhanpuiston hautausmaan jätejakeet ovat sekajäte, metalli ja maatuva jäte.

• Sekajätteeseen hautausmaalla kuuluu lasi (lasikynttilät ja lasilyhdyt eivät kelpaa lasinkierrätykseen), keraamiset esineet, kukkakääreet, kukkaruukut, kukkalaitteiden ja kynttilöiden muoviosat. Sekajäte hyödynnetään energiaksi mm. kaukolämpöön.

• Metallijätettä ovat kynttilöiden ja kynttilälyhtyjen metallikannet, metalliset hautalyhdyt, metallikepit, rautalanka. Kierrätysmetallista tehdään uusia metallituotteita mm. polkupyörän runkoja ja lapioita. Metallia voidaan kierrättää loputtomasti.

• Kartonkikierrätykseen menevät esimerkiksi kukkien pahvilaatikot ja ruskeat paperiset taimikassit.

• Maatuvaa jätettä on multa, kasvien osat ja haravointijäte. Nämä kompostoidaan seurakunnan mailla.

• Käytetyille paristoille on Viinamäen hautausmaan jätekatoksessa varattu oma laatikko. Led-kynttilöistä poistetaan paristot, muoviosa laitetaan sekajätteeseen. Sormi- ja nappiparistot voi myös itse viedä kaupan keräyspisteeseen.

Viinamäen hautausmaan ympäristö kohenee ensi vuonna, kun sen aluevalaistus ja kasteluverkko uusitaan. Samalla hautausmaalle tulee uudet jätepisteet.

2022-10-26 16:46:00.0