Hautausmaakävelyt kesällä 2023

Oppaana ja tarinoiden kertojana toimii paikallishistoriaan perehtynyt seurakunnan nuorisotyönohjaaja Kari Kolehmainen. Kävelyillä on teeman mukaan suunniteltu reitti. Kannattaa tulla kuulolle, vaikka olisit käynyt edellisvuosina saman teemaisella kävelyllä – vanhoihin tarinoihin on tehty täydennyksiä ja mukana on täysin uusia tarinoita.

Hautausmaakävely Viinamäen hautausmaalla

Pitäjän vaikuttajamiehiä
keskiviikko 31.5. klo 18–20

Pitäjän vaikuttajamiehiä kansanedustajista kunnan isiin. Tarinoita jo 1800-luvulta täällä vaikuttaneisiin miehiin, jotka vaikuttivat jo tsaarin vallan aikana säätyvaltiopäivillä, miehistä, jotka omalla panoksellaan vaikuttivat Siilinjärven syntyyn ja kehittymiseen nykyiseksi hyvän olon paikaksi.

Traagisia ja epätavallisia tarinoita
torstai 29.6. klo 18–20

Tule kuulemaan varsin ainutlaatuisia ja epätavallisia elämäntarinoita tulipaloista junaonnettomuuteen, onnettomuuksista murhiin. Taustoitusta Simonsalon syntyyn, Kemiran kaivoksen tänne saamiseen, kunnan suureen tragediaan 1930-luvulla ja suomalaisen huonekaluteollisuuden syntyyn.

Kauppiaita, käsityöläisiä ja yrittäjiä
torstai 6.7. klo 18–20

Tarinoita käsityöläisistä koneyrittäjään, kauppiaista rakentajiin, kirkon rakentajasta suutariin. Tarinoita ihmisistä, jotka ovat omalla työllään ja omalla paikallaan vaikuttaneet muiden elämiin monin tavoin.

Taiteilijoita ja kulttuurivaikuttajia
torstai 20.7. klo 18–20

Siilifolkia ennakoiden kannattaa tulla mukaan kuulemaan tarinoita oman pitäjän taiteilijoista ja kulttuurivaikuttajista museon perustajasta paikalliseen pelimanniin, kirjailija-apteekkarista kuvataiteilijaan, kanttori-opettajasta kulttuuritoimituksen esimieheen.

Emäntiä ja isäntiä eri puolilta pitäjää
keskiviikko 2.8. klo 18–20

Kuulet tarinoita emännistä ja isännistä sekä entisajan elämän menosta. Itkosesta Kolehmaiseen, Väänäsiä, Rautiaisia, Kasurisia, Räisäsiä, Vepsäläisiä, Miettisiä, Rönkköä ja Weemania.

Naisia erilaisissa elämäntilanteissa
keskiviikko 9.8. klo 18–20

Tarinoita naisista, jotka vaikuttivat kuntamme kehitykseen oppilaitoksissa kunnallispolitiikassa ja eduskunnassa, maaseudun kulttuurisen kehitykseen sekä toisten hyvään oloon pitokokkina.

Kävelyillä on säävaraus. Ota halutessasi mukaan juomapullo ja oma kannettava istuin.
Siilinjärven seurakunnan Viinamäen hautausmaa, Kasurilantie 16

Kari Kolehmainen
Kari Kolehmainen
nuorisotyönohjaaja