Kirkolliskokousvaalit helmikuussa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokousvaalit ja hiippakuntavaltuustojen vaalit järjestetään 13.2.2024. Vaaleissa valitaan kirkolliskokousedustajat seuraavalle nelivuotiskaudelle.

Siilinjärven seurakunta

Kirkolliskokous  – niin sanottu kirkon oma eduskunta – on kirkon ylin päätöksentekoelin, joka käsittelee kirkon oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Kirkolliskokoukseen valitaan 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita.

Kirkolliskokouksen edustajapaikkojen jakautuminen hiippakuntien kesken perustuu hiippakuntien seurakuntien jäsenmääriin.

Hiippakuntavaltuustot puolestaan linjaavat kirkon työtä hiippakunnan tasolla.

Äänioikeus kirkolliskokousvaalissa ja hiippakuntavaltuustojen vaalissa on seurakuntien luottamushenkilöillä ja hiippakuntien papeilla. Maallikkojäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja kirkkovaltuuston tai seurakuntayhtymässä seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston maallikkojäsenet. Pappisjäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja hiippakunnan papit.

Lisätiedot: kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi
Kirkkoneuvoston pöytäkirja 17.1.2024
Lue lisää kirkolliskokouksestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2024-01-19 10:37:00.0