Henkilöstöuutisia seurakunnasta

Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvosto päätti esittää kirkkovaltuustolle pastori Pauli Sorannan I kappalaisen viran koeajan katkaisemista sekä pyytää tuomiokapitulilta pappisvihkimyksen saamista Tiina Toloselle määräaikaisen seurakuntapastorin tehtävää varten.

Siilinjärven seurakunta

Sorannan koeaikaa lyhennetään

Kirkkovaltuusto valitsi Pauli Sorannan avoinna olleeseen I kappalaisen virkaan kokouksessaan 8.12.2022. Päätöksestä valitettiin hallinto-oikeuteen. Itä-Suomen hallinto-oikeuden 19.12.2023 tekemän päätöksen mukaan valitus hylättiin. Päätöksestä ei valitettu, joten Kuopion hiippakunnan tuomiokapituli päätti 8.2.2024 antaa Pauli Sorannalle viranhoitomääräyksen Siilinjärven seurakunnan I kappalaisen virkaan 1.3.2024 lukien kuuden kuukauden koeajalla.

Koeaika on normaali käytäntö uutta virkatehtävää aloitettaessa. Kuitenkin, koska Soranta on virkaatekevänä hoitanut I kappalaisen virkaa hyvin jo puolentoista vuoden ajan, koeaika ei ole enää tarkoituksenmukainen. Kirkkoneuvosto esittää kirkkovaltuustolle, että pastori Pauli Sorannan koeaikaa I kappalaisen virassa ei enää sovelleta 1.6.2024 alkaen.

Tiina Toloselle vokaatio

Kun seurakunnan III kappalaisen virka lakkautettiin, tehtiin päätös budjetoida vuosittainen mahdollisuus määräaikaisen seurakuntapastorin palkkaamiseen puoleksi vuodeksi virkaa perustamatta. Määräaikaista seurakuntapastoria tarvitaan kesällä erityisesti rippikoulutyöhön sekä papiston vuosilomien ajaksi.

Kirkkoneuvosto pyytää Kuopion hiippakunnan tuomiokapitulilta pappisvihkimyksen saamista Siilinjärven seurakunnan määräaikaisen seurakuntapastorin tehtävää varten 10.5.–9.11.2024 väliseksi ajaksi. Seurakunta antaa vokaation Tiina Toloselle, eli kutsuu Tolosen seurakunnan määräaikaisen seurakuntapastorin tehtävään.

Teologian ylioppilas Tiina Tolonen on antanut suostumuksensa määräaikaisen seurakuntapastorin tehtävään. Tolonen on aiemmalta koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja työskennellyt pitkään yritysmaailmassa.

Olli Kortelainen
Olli Kortelainen