Hautapaikkahintoja nostetaan maltillisesti

Kirkkovaltuusto korotti hautapaikkahintoja. Arkkuhaudan hinta nousee siilinjärveläiselle 20 eurolla, ja hautapaikkaoikeuden kesto jatkuu viidellä vuodella. Uusi hinnasto otetaan käyttöön 1.6.2019.

Hautapaikkahintoja tarkistetaan myös hautapaikkaoikeuden pitenemisen johdosta: Viinamäen hautausmaan uuden käyttösuunnitelmaan mukaan hautapaikkaoikeuden kesto on 30 vuotta tämän vuoden helmikuusta lukien, kun aiemmin seurakunnan hautausmailta hautapaikat luovutettiin 25 vuodeksi. Kolmenkymmenen vuoden kestoa sovelletaan vastedes myös seurakunnan toisella hautausmaalla Rauhanpuistossa.

Hautapaikkahintoihin tehdään myös viiden prosentin tasokorotus. Korotus on hyvin maltillinen, sillä Kirkkohallituksen ohjeen perusteella tulisi Siilinjärven seurakunnan hautapaikkamaksut vähintään kaksinkertaistaa. Vuoden 2018 tilinpäätöksen mukaan hautaustoimen maksut kattoivat 11,1 % hautaustoimen kokonaiskustannuksista ja hautasijamaksut vain 8,7 % hautausmaakiinteistöjen kuluista.

Uusi hinnasto otetaan käyttöön 1.6.2019. Edellisen kerran valtuusto vahvisti hautapaikkojen luovutushinnat 1.4.2015 lukien.

Lue lisää kirkkovaltuuston kokouspöytäkirjasta 2.5.2019.

Lisätiedot:
talousjohtaja Urpo Reponen, urpo.reponen@evl.fi, 044 7284 621