Nepalinäyttely kirjastossa muistuttaa muutoksesta ja toivosta

Seurakunta tuo Siilinjärven kirjastoon Nepalista kertovan näyttelyn syyskuuksi. Lähetystyöntekijä Kirsti Kirjavaisen kokoelmasta koottu näyttely kertoo, kuinka unelmat johtavat toimintaan, jonka kautta lapset kouluttautuvat, naiset voimaantuvat ja perheet saavat mahdollisuuden elää turvallisesti yhdessä.
Nepalilaisia ihmisiä tanssimassa ja soittamassa

Kuva: Kirsti Kirjavainen

Siilinjärven seurakunta tuo Siilinjärven kunnan kirjastoon Artsiin Nepalista kertovan näyttelyn syyskuuksi. Lähetystyöntekijä Kirsti Kirjavaisen kokoelmasta koottu valokuvien, esineiden ja asusteiden näyttely kertoo, kuinka unelmat johtavat toimintaan, jonka kautta lapset kouluttautuvat, naiset voimaantuvat ja perheet saavat mahdollisuuden elää turvallisesti yhdessä.

Näyttelyllä seurakunta tuo paikalliseen elämään välähdyksen siitä, millaista elämä toisella puolella maailmaa on ja kuinka kaukaisia lähimmäisiä voidaan auttaa.

Näyttelyn koonnut Kirsti Kirjavainen, joka on ollut Nepalissa yli 30 vuotta lähetystyössä.

– Mennessäni Nepaliin vuonna 1977 minulla oli kolme haavetta: kaikki tytöt pääsisivät kouluun, synnytyksiä ei enää hoidettaisi navetassa ja vammaisille annettaisiin ihmisarvo. Kymmenen vuoden (1996–2006) sisällissodan aikana haaveena oli rauha ja uskonnonvapaus. Nyt vuonna 2019 haave on ihmisten osallistuminen ilmastonmuutoksen torjuntaan, toivon ja tulevaisuuden ylläpitäminen, Kirjavainen kertoo.

Tämän päivän lähetystyössä korostuu muun muassa maailman muuttaminen oikeudenmukaisemmaksi, syrjittyjen ihmisarvon puolustaminen, rauhan ja sovinnon rakentaminen sekä ja Jumalan rakkaudesta todistaminen.

– Kuulostaa suurelta, mutta Suomen Lähetysseuran, kirkon ja kehitysyhteistyön kumppanien yhteistyössä olleena allekirjoitan nämä tavoitteet. Tämä näyttely tuo todisteita muutoksesta, yhteistyön voimasta, rakkaudesta, rukouksesta ja sitoutuvasta työstä. Tähän kaikkeen liittyvät eri tavoin koko kirkko, paikallisseurakunnat, tukijat, esirukoilijat, verorahat, kummit, lehdistö, koulut ja me kaikki yhdessä.

– Opin, kuinka tärkeää on tukea kirkkoa ja kansalaisjärjestöjä ja täten luoda kestävämpää kehitystä. Yksi tulos on Okhaldhungan läänin yhteisöjohtoinen sairaala: vaatimattomasta klinikastamme kasvoi pikkusairaala ja edelleen lääninsairaala, jossa esimerkiksi hoidetaan nyt 1 300 synnytystä vuodessa, toimivat lasten klinikat ja äitiyshuolto sekä koulutetaan kansanparantajia ja kyläkätilöitä.

Toiseksi Kirjavainen kertoo, kuinka työn myötä sokeat, kuurot, fyysisesti vammaiset, alakastiset, mielenterveysongelmaiset ja muut piilotetut ja syrjityt ryhmät ovat tulleet näkyviin, saaneet oikeuksia ja ihmisarvon.

– Syrjintä on vähentynyt ja kaikkien oma osallistuminen päätöksiin kasvanut, etunenässä naiset!

Myös paikallinen kristittyjen yhteisö on kasvanut.

– Tänä päivänä on satoja seurakuntia ja 30 miljoonaisesta kansasta noin 10 prosenttia on kristittyjä. Kirkko on itsenäinen kirkko ja toimii vapaaehtoispohjalta niin sosiaali- kuin julistustyössä.  Myös Raamattua on käännetty kymmenille kielille ja uskonnonvapaus on lisääntynyt.

Kirjavaisen mukaan nykyisin nepalilaisia haastavat ilmaston lämpeneminen, työttömyys, muuttoliike, luonnonkatastrofit sekä edelleen myös eriarvoisuus.

– Nepalit on kuitenkin ahkera, viisas kansa ja uskovat tulevaisuuteen.

Siilinjärven seurakunta tukee Nepalissa TEACH-pyhäkoulujärjestöä.

Elämää Nepalissa – Unelmat – Toiminta – Muutos on valokuvien, esineiden ja asusteiden näyttely Siilinjärven kirjaston Artsissa 2.–27.9.

Lisätietoja:
lähetyssihteeri Jenni Mboup, 044 7284 647, jenni.mboup@evl.fi
Lähetys ja kansainvälinen työ Siilinjärven seurakunnan työssä

2019-08-26 10:39:00.0