Siilinjärven seurakunta hakee Reilun kaupan seurakunnaksi

Kirkkoneuvosto päätti hakea seurakunnalle Reilun kaupan seurakunnan arvonimeä. Siilinjärven seurakunta haluaa vaikuttaa kehitysmaiden ihmisten elämään ja sitoutuu käyttämään Reilun kaupan tuotteita.
Reilun Kaupan logo, jossa on teksti Faretrade Finland.

Reilun Kaupan tunnus

Arvonimeä voi hakea, kun seurakunta käyttää Reilun kaupan kahvia ja teetä kaikissa tilaisuuksissa ja säännöllisesti myös joitakin muita Reilun kaupan tuotteita. Lisäksi seurakunta osallistuu vuosittain valtakunnallisiin Reilun kaupan kampanjaviikkoihin, tiedottaa aktiivisesti Reilusta kaupasta ja ottaa Reilun kaupan huomioon eri työmuodoissa, kuten diakoniassa, lapsi- ja nuorisotyössä ja rippikouluissa.

Reilun kaupan seurakunnan arvonimen myöntää Reilu kauppa ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joka on 33 järjestön muodostama yhdistys. Sen jäsenyhdistyksiä ovat mm. Kirkon ulkomaanapuLinkki avautuu uudessa välilehdessä, Kirkon Alat ryLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Suomen LähetysseuraLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Reilu kauppa ry:n tarkoituksena on tehdä eettisten, luotettavasti valvottujen tuotteiden valitseminen kuluttajille helpoksi sekä viestiä Reilun kaupan merkkijärjestelmästä.

Reilun kaupan seurakunta -arvonimen hakeminen ja käyttö ei aiheuta seurakunnalle lisäkustannuksia. Arvonimen saatuaan seurakunta toimii myönteisenä esimerkkinä jäsenilleen ja muille paikkakunnan asukkaille.

Reilu kauppa ry rahoittaa toimintansa merkin käytöstä kertyvillä lisenssimaksuilla, ulkoministeriön tuella, Euroopan unionin projektirahoituksella ja jäsenjärjestöjen maksamilla jäsenmaksuilla. Reilu kauppa ry on osa kansainvälistä verkostoa, johon kuuluu etelän tuottajaorganisaatioita, kaikkialla maailmassa toimivia Reilun kaupan järjestöjä ja näiden kaikkien kattojärjestö Fairtrade International.

Reilun kaupan seurakunta -arvonimi on yksi osa seurakunnan ympäristötyötä.

Lisätiedot:
kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 24.9.2019

Reilukauppa.fi, Reilun kaupan seurakunnan kriteeritLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Uutisen otsikkoa muutettu 26.9.2019 klo 9.25. Alkuperäinen otsikko oli monitulkintainen "Siilinjärven seurakunnasta Reilun kaupan seurakunta".

2019-09-24 20:30:00.0