Digitaalisuutta ja vuorovaikutusta päätöksenteossa lisätään

Kirkkolain muuttumisen johdosta myös Siilinjärven seurakunnan kirkkovaltuuston työjärjestys ja kirkkoneuvoston ohjesääntö uudistetaan. Päätöksenteossa aiotaan hyödyntää enemmän digitaalisuutta ja valtuusto voi aloittaa kyselytunnit.

Muutokset seurakunnan hallintoelinten työjärjestyksessä ovat enimmäkseen lainsäädännön muutokseen liittyviä, mutta sisältävät myös sisältömuutoksia, kuten uudet säännökset sähköisestä kokouksesta ja sähköisestä päätöksentekomenettelystä.

Uusina asioina kirkkovaltuuston työjärjestykseen on otettu mukaan kyselytunti ja valtuustoseminaari. Kirkkoneuvoston työjärjestyksessä taas laajennetaan kirkkoherran ja talousjohtajan toimivaltaa sijaisten ja määräaikaisten työntekijöiden palkkaamisessa nykyisestä kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen. Harkinnanvaraisten virka- ja työvapaiden myöntämisoikeutta on vähennetty nykyisestä kuudesta kuukaudesta yhteen kuukauteen.

Uudistaminen liittyy kirkkolain ja kirkkojärjestyksen uudistamiseen, jotka astuvat voimaan aikaisintaan 1.1.2020.

Uudet asiakirjat hyväksyy kirkkovaltuusto 12. joulukuuta. Kirkkoneuvoston ohjesäännön vahvistaa hiippakunnan tuomiokapituli.

talousjohtaja Urpo Reponen, 044 7284 621, urpo.reponen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 20.11.2019