Aluekeskusrekisteriin siirtymistä valmistellaan

Seurakunta aloittaa neuvottelut Kuopion aluekeskusrekisteriin liittymiseksi. Suunniteltu liittymisajankohta olisi tammikuu 2021.

Siilinjärven seurakunta aloittaa neuvottelut Kuopion aluekeskusrekisteriin liittymiseksi. Suunniteltu liittymisajankohta olisi tammikuu 2021.

Kirkkoherranviraston palveluista jäsen- ja rekisteritehtävien siirto perustuu Kirkkohallituksen linjaukseen, jonka mukaan vuoden 2022 alusta lukien kirkonkirjojenpidon ja väestökirjanpitoon liittyvien tehtävien tulee olla keskitettyinä aluekeskusrekistereiden tehtäviksi. Vuoden 2021 jälkeen seurakunnissa ei enää hoideta lakisääteisiin kirkollisiin toimituksiin ja väestökirjanpitoon liittyviä viranomaistehtäviä.

Siilinjärven seurakunnan kirkkoneuvosto päätti aloittaa yhteistyöneuvottelut Kuopion aluekeskusrekisterin kanssa. Kuopion hiippakunnassa on tällä hetkellä kolme keskusrekisteriä: Joensuussa, Kuopiossa ja Iisalmessa. Vastaisuudessa keskusrekistereitä saattaa olla vain yksi, joka sijaitsisi Kuopiossa.

Aluekeskusrekisterihankkeessa seurakunnalle tuleviksi kustannuksiksi on arvioitu vuosittain 2,70 euroa jäsentä kohti. Siilinjärvellä tämä tarkoittaa 44 000 euroa, mikä on yhden työntekijän palkkakulujen verran.

Keskusekisteriin liittymisen jälkeen seurakuntalaisia palvellaan paikallisessa seurakuntatoimistossa. Siirtyvien tehtävien jälkeen kirkkoherranviraston nykyisistä tehtävistä seurakuntaan jäävät muun muassa ristiäisiin, häihin ja hautajaisiin ja muihin tilaisuuksiin liittyvät tila- ja henkilövaraukset.

kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

Kirkkoneuvoston pöytäkirja 20.11.2019