Hääyöhön ilmoittautui 13 paria

Siilinjärven seurakunta järjestää Hääyö-tapahtuman 20.2.2020 Siilinjärven kirkossa. Matalan kynnyksen vihillemeno kiinnosti kolmeatoista paria.
Sormukset avoimen Raamatun päällä.

Kuva: Sini-Marja Kuusipalo

Hääyössä korostuu vihkimisen vaivattomuus, eikä tilaisuuden juhlavuudesta tarvitse tinkiä.

”Kirkkovihkiminen voi ihmisten mielissä tuntua isolta järjestettävältä, mutta ei sen tarvitse olla. Meillä on täällä aina kirkko, pappi ja kanttori käytössä. Koko kirkollisen vihkimisen tärkein sanomahan on, että Jumala haluaa siunata parit tässä tärkeässä elämänvaiheessa”, pastori Leena Laurinkari sanoo.

Hääyö järjestetään Siilinjärvellä nyt toista kertaa. Ensimmäinen vihkitapahtuma järjestettiin 19.9.2019. Uudesta tapahtumasta tuli kyselyä jo ennen kuin uutta päivääkään oli päätetty.

”Syyskuussa tapahtuma sai myönteistä huomiota ja meillä oli seurakunnassa iloinen pöhinä. Odotan, että tuollainen kiinnostus jatkuu ja että ihmiset ymmärtävät, kuinka helppo kirkkoon on tulla nyt ja muutenkin”, pastori Laurinkari kertoo.

Helmikuisessa Hääyössä vihkipappeina vuorottelevat Leena Laurinkari, Olli Kortelainen ja Pauli Soranta ja musiikista vastaa kanttori Vesa Kajava. Tällä kertaa seurakunta tarjoaa vihkipareille ja heidän läheisilleen mahdollisuuden juhlakahveihin.

Helppo tapa toteuttaa se, mistä ollut puhetta

Laurinkarin mukaan Hääyöt ovat suosittuja, koska tapahtuma antaa helpon syyn panna toimeksi. ”Toteuttaa se, mistä on ollut puhetta. Tapahtuma myös madaltaa kirkon kynnystä. Hääyö ei kuulosta raskaalta ja pönöttävältä kirkolliselta toiminnalta.”

Hääyö voi myös houkutella leikkimään helposti muistettavalla hääpäivällä. Seuraavan vihkitapahtuman aikaa ei ole seurakunnassa päätetty. ”Voimme järjestää vastaavan tilaisuuden tarpeen mukaan nopeastikin”, kirkkoherra Olli Kortelainen sanoo.

Vuonna 2019 Siilinjärven seurakunnan jäsenien avioliittoja solmittiin 60, joista puolet oli kirkollisia vihkimisiä. Suosituinta häiden aikaa on kesä. Tämän vuoden kesä-elokuuksi Siilinjärven kirkon on vihkikirkokseen varannut 18 paria. Varauksia on nyt puolet enemmän kuin vihkimisiä viime kesänä.

Lisätietoja: pastori Leena Laurinkari, 044 7284 604, leena.laurinkari@evl.fi

2020-02-14 15:30:00.0