Koronavirustilanne vaikuttaa hautaustoimeen Siilinjärvellä

Hallituksen linjausten vuoksi Siilinjärven seurakunnassa otetaan 18.3. lähtien käyttöön uusia linjauksia hautaustoimessa.

Suomen hallitus totesi maan olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi ja linjasi 16. maaliskuuta 2020 lisätoimenpiteistä koronavirustilanteen hoitamiseksi Suomessa. Toimenpiteiden tarkoituksena on suojata väestöä sekä turvata yhteiskunnan ja talouselämän toiminta. Hallituksen linjausten vuoksi Siilinjärven seurakunnassa otetaan tästä päivästä lähtien käyttöön seuraavat linjaukset, jotka ovat voimassa toistaiseksi. Siilinjärven seurakunnan linjaus perustuu Suomen hallituksen valmiustilalainsäädäntöön ja Siilinjärvellä käytettävissä olevan kylmiökapasiteetin riittävyyteen.

Siunaustilaisuus tulee järjestää 2-4 viikon kuluessa kuolemasta. Siunaustilaisuudessa ovat läsnä vain lähiomaiset, kuitenkin yhteensä enintään 10 henkilöä. Pappia ja kanttoria ei lueta saattoväkeen kuuluviksi.

Hautaan siunaamiset Siilinjärvellä toimitetaan toistaiseksi hautausmaalla. Yli 10 henkilön kokoontumiset on kielletty myös haudalla tapahtuvissa siunauksissa ja uurnanlaskuissa. Suositellaan muistotilaisuuden järjestämistä suurempana tilaisuutena myöhemmin koronatilanteen rauhoituttua. Seurakunnan tiloja ei voi toistaiseksi varata muistotilaisuutta varten. Omaiset voivat halutessaan itse järjestää ja toteuttaa omilla älylaitteillaan siunaustilaisuuden suoratoiston (striimauksen), jolloin muut voivat seurata tilaisuutta etänä.

Jos siunaustilaisuutta halutaan siirtää merkittävästi myöhempään ajankohtaan, se voidaan järjestää 2-4 viikon kuluessa läheisten läsnä ollessa ja tuhkauksen jälkeen myöhemmin järjestettävään uurnanlaskuun voidaan kutsua mahdollisesti laajempi saattoväki. Vaihtoehtoisesti vainaja voidaan poikkeuksellisesti tuhkata nyt ja siunata uurnan laskun yhteydessä tilanteen normalisoiduttua.

Omaisia ja hautaustoimistoja pyydetään myös huomioimaan, että Siilinjärven seurakunnan kirkkoherranvirasto palvelee asiakkaita toistaiseksi ainoastaan puhelimitse  017 288 4600 ja sähköpostitse siilinjarven.seurakunta@evl.fi.

Lisätietoja: kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi

2020-03-18 14:16:00.0