Seurakunta varautuu henkilöstön työtehtävien muuttamiseen ja yt-neuvotteluihin

Koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi määrätyt maan hallituksen ja muiden viranomaisten toimenpiteet vaikuttavat merkittävästi seurakunnan toimintaan, talouteen ja henkilöstöön. Yhteistoimintaneuvotteluihin varaudutaan, jos yhteiskunnan rajoitukset jatkuvat vielä toukokuun jälkeen.

Tällä hetkellä seurakunta on perunut suuren osan ei-välttämättömästä ryhmä-, leiri- ja retkitoiminnastaan ja yleisötilaisuuksistaan toukokuun 2020 loppuun saakka. Samalta ajalta jumalanpalvelukset on siirretty verkkoon. Asiakaspalvelu ja osa ryhmätoiminnasta on siirretty tällä hetkellä puhelin- ja verkkovälitteiseksi.

Koska seurakunta on perunut leirejä ja retkiä eikä tiloja vuokrata epidemia-aikana, toiminnan tuotot jäävät arvioitua pienemmiksi. Odotettavissa on myös, että kirkollisverotulot vähenevät veronmaksajien lomautusten vuoksi ja rahoitustuottojen vähenemisen vuoksi.

Jos yhteiskunnan poikkeusolot pitkittyvät ja seurakunta joutuu perumaan toimintojaan myös kesältä, osalle henkilöstöä ei voida tarjota riittävästi työtä. Siksi seurakunnan hallinto varautuu ensin työtehtävien muutoksiin ja yhteistoimintaneuvottelujen kautta mahdollisiin lomautuksiin. Ensisijaisina toimina kuitenkin ovat uudet työjärjestelyt sekä vapaa- ja loma-aikojen hyödyntäminen eri tavoin.

Lisätiedot:
kirkkoherra Olli Kortelainen, 044 7284 611, olli.kortelainen@evl.fi